Pivot چیست؟

280 بازدید

آیا می‌توانید به پرسش «pivot چیست؟» پاسخی بدهید؟ چقدر واژه‌ pivot  برای شما روشن و واضح است؟ اگر می‌خواهید در دنیای کسب و کار‌های نوپا قدم بگذارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید.

در دنیای کسب و کار‌های نوپا، هم‌چنین استارتاپ‌ها، این واژه از پرکاربرد‌ترین کلمه‌ها است. شاید از افرادی که در اکوسیستم کارآفرینی هستند یا به نوعی فعالیت استارتاپی خود را شروع کردند واژه پیوت را زیاد بشنوید.

Pivot به معنای چرخش بیزینس مدل یک استارتاپ است که با توجه به بررسی و تحلیل، تصمیم گرفته می‌شود، تغییراتی در آن صورت بگیرد. دقت کنید که فقط قرار است در بیزینس مدل کسب و کار تغییر ایجاد شود نه خود ایده. تغییر در هر یک از خانه‌های مدل کسب و کار، مانند بازار هدف یا طرح کسب ‌و کار شما نقص‌هایی داشته باشد و در تلاش برای برطرف کردن نواقص باشید. صرف ‌نظر از دلیل چرخش، مهم این است که تغییر را درست انجام دهید.

مفهوم pivot  در استارتاپ

استارتاپ، یک فعالیت نوپا یا یک کسب و کار ارزش آفرین برای ارائه خدمت یا محصول جدید برای مشتریان و مخاطبان است اما گاهی کسب و کار به جایی می‌رسد که نیاز به یک تغییر اساسی در برخی از قسمت‌هایش دارد. به مرور افراد تیم شما متوجه برخی از اشتباهات در کار می‌شوند که این اشتباهات می‌تواند مثل مدل درآمدی، جذب مشتری یا هر قسمتی دیگر از طرح پیاده‌سازی ایده  شما باشد.

نگران این تغییرات نباشید، وجود این خطا‌ها و اشتباهات در مسیر استارت­آپ یک بحران محسوب نمی­شود؛ بلکه یک فرصت جدید برای یادگیری بیشتر است و راه رسیدن شما را به موفقیت و پیشرفت هموار‌تر می‌کند. پس از این تغییرات با روی باز استقبال کنید.

یک پیشنهاد برای اینکه میزان خطا در شروع کسب و کار کمتر شود، مجبور نیستید یک بیزینس مدل جدید ابداع کنید، می‌توانید از مدل‌های موجود استفاده کنید و تا حدودی کار خود را جلو ببرید و آن‌ها را به منظور یافتن مزیت رقابتی اصلاح کنید. پیوت به شما می‌گوید که از مسیر دیگری به موفقیت می‌رسید.

اریکس ریس تعریف جالبی برای پیوت دارد، او می‌گوید که چرخش به معنی تغییر در استراتژی‌ها است بدون آن‌که تغییری در چشم انداز ایجاد شود. پیوت یک اصول مهم در استارتاپ ناب است، آن را دست کم نگیرید.

مواردی مانند توجه به نیاز مشتری با کمک اطلاعات بدست آمده از نظرسنجی‌ها، تحلیل اطلاعات بازار، اتخاذ یک تصمیم آگاهانه برای فروش بیشتر، شما را برای چرخش استارتاپی روبه‌رو می‌کند و در نهایت باعث یک مدل درآمدزایی جذاب‌تر و برآورده شدن نیاز بازار و مخاطب می‌شود.

اقداماتی برای تغییرات موفقیت آمیز در کسب و کار

در قدم اول برای تغییرات موفقیت آمیز باید شما ابتدا تغییر را بپذیرید و بخواهید که در سمت رشد حرکت کنید. شما به‌عنوان یک کارآفرین یا مدیر یک کسب و کار و شرکت وظیفه دارید که شرکت، برند و خودتان را همواره رشد داده و به موفقیت برسانید، فرآیندها و تغییراتی که در مسیر خود ایجاد می‌کنید اصلی‌ترین وظایف شما به‌عنوان یک کارآفرین یا مدیرعامل است، باید این تغییرات را به درستی بر روی شرکت خود پیاده کنید.

چرخش و تغییر برخی اصول در استارتاپ نیاز به انرژی زیادی دارد، مثلاً ممکن است اعضای تیم اصلی با چرخش شما همراه نباشند و تیم بپاشد یا سرمایه‌گذار شما مخالف باشد، حتی ممکن است خودتان دل‌تان نیاید که آن همه زحمتی که کشیدید هدر برود ولی بدانید که با همه این اوصاف پذیرفتن و اعمال تغییر بهتر از وضعیتی است که الان در آن هستید. اگر مدام اصرار دارید در این شرایط بمانید به خاطر اینکه دلتان نمی‌آید پس خیال رشد و پیشرفت را رها کنید، با این شرایط فقط شما به بقای کسب و کارتان دل خوش کردیده‌اید، نه پیشرفت و رشد.

در مراحل انجام فعالیت کسب و کار، باید نیاز بازار و خواسته‌های مشتریان را در نظر بگیرید و به آن توجه کنید، این دقت و توجه به خواسته‌های مشتریان راهگشای پیوت ‌های بسیار سودمند و مثبتی است که منجر به ایجاد زمینه فعالیت جدید در حوزه کسب و کار شما شده و شما را از انجام امور تکراری باز می‌دارد.

البته همان‌طور طبق دلایلی که گفته شد، پیوت ممکن است در هر بخشی از مدل کسب و کار اتفاق بیفتد، مثلاً در بخش مشتری، در بخش مدل درآمدی، رقبای کلیدی، ایجاد ارائه خدمت در مقابل محصول، تغییر در نحوه فروش که برای تغییر می‌توان از کلاس‌های آموزش بازاریابی در این زمینه استفاده کرد.

پس با فرضیات و فیدبک های بازار و اعضای تیم متوجه شدید که pivot  در هر قسمت و زمانی می‌تواند صورت بگیرد. بررسی کنید با ایجاد تغییرات درست، موفقیت به شما و کسب و کارتان نزدیک تر می‌شود. موفقیت‌هایی از جنس جذب کاربران جدیدتر و تمایل بیشتر سرمایه گذاران به شما و موارد دیگر.

چند نکته در مورد pivot (سخن  آخر)

  • شفاف و روشن باشید

وقتی متوجه اوضاع نامناسب کار می‌شوید و باید تغییرات را شروع کنید، واقعیت را به اعضای تیم بگویید. در غیر این صورت عواقب بدی در انتظار تیم شما است. زیرا افراد تیم متوجه نیستند و این باعث سردرگمی و کاهش کیفیت کار در تیم می‌شود، بنابراین صادق بودن باعث می‌شود اعضای تیم در کنار شما باقی بمانند. زیرا می‌دانند مشکلات را می‌دانید و برای رفع آن‌ها تلاش می‌کنید. هم‌چنین می‌توانید از نظرات و پیشنهاداتشان استفاده کنید و یک چرخشpivot  اثر بخش داشته باشید.

۲- انگیزه‌ حرکت داشته باشید

همیشه گفتند که بزرگ فکر کن و قدم کوچک بردار و عمل کن. داشتن یک هدف بزرگ بسیار خوب است اما گاهی اوقات وجود اهداف کوچک‌تر نیز ضروری است. اهداف کوچک مثل تکه‌های پازل شما را برای رسیدن به هدف بزرگ کمک می‌کند. این اهداف به ما ثابت می‌کنند که فعالیت‌هایمان بی‌فایده نبوده و در حال ساختن تغییرات و فرصت‌های جدید هستند.

۳–  از بین بردن موانع

مسیر زندگی و رسیدن به پیشرفت و موفقیت یک مسیر هموار نیست، تمام مسیرها دارای موانعی هستند و این بدیهی است که رسیدن به موفقیت نیازمند برداشتن موانع است. در چنین شرایطی است که اهمیت نوآوری خودش را نشان می‌دهد. توانایی تشخیص دادن موانع پیش از تبدیل شدن آن‌ها به فاجعه نیازمند شفافیت است. همچنین توانایی از بین بردن موانع پیش از تبدیل شدن آن‌ها به فاجعه نیازمند داشتن انگیزه‌ کافی است.

با نوشتن این مقاله تلاش کردیم مفهومpivot  چیست را برای شما جا بیندازیم. با همه مواردی که گفته شد، سعی کنید از اعضای تیم برای شناخت چرخش‌های استارتاپی کمک بگیرید و بعد از شناسایی آن تغییرات را انجام دهید. این اقدامات شما را به پیشرفت نزدیک می‌کند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostaadapp.com/blog/?p=2358
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
استاد اپ
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد Pivot چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.