چطور کلاس آنلاین موفق برگزار کنیم؟

641 بازدید

کلاس آنلاین، سامانه آموزش از راه دور یا وبینار؛ یک فضای آموزش مجازی پویا و زنده اینترنتی است که برخلاف ویدئوهای از پیش ضبط شده امکان ارائه زنده آموزش، تعامل، بحث و چت کردن بین تمام افراد شرکت کننده در محیط آموزشی، وجود دارد. این فضای پویا و تعاملی چنانچه تحت مدیریت صحیح و اصولی در زمینه‌ اداره کلاس، بحث و گفتگو و استفاده از امکانات صورت بگیرد، می‌تواند به یک کلاس آنلاین موفق تبدیل شود و بازخورد عالی و بدون نقص داشته باشد.

همانند یک کلاس حضوری، ارائه سخنرانی، گروه‌بندی، برگزاری آزمون و پرسش و پاسخ در کلاس مجازی امکان‌پذیر است. همچنین برای فراگیران این قابلیت شاخص نسبت به کلاس‌های حضوری وجود دارد که از ویدئوهای ضبط شده کلاس برای مرور، استفاده کنند و یا در صورت بروز مشکل و عدم شرکت در کلاس آنلاین به صورت آفلاین از کلاس بهرمند شوند.

شرکت در وبینار برای استادان و فراگیران، بدون اتلاف وقت و در منزل یا محل کار، از مزایای کلاس آنلاین می‌باشد.

 وبینار تنها مختص مراکز آموزشی نیست و پدیده‌ای جذاب در بازاریابی اینترنتی و رشد کسب و کارها می‌باشد.

برای برگزاری وبینار یا کلاس آنلاین قوی چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

  • بدون شک کامپیوتر و اتصال دائم اینترنتی از ملزومات اولیه یک کلاس آنلاین است.
  • باید بدانید که محیط‌های آموزشی مجازی تعاملی، نیاز به یک سیستم وب کنفرانس دارد که امکان حضور چندین کاربر را در زمان مشخص، به وسیله نت فراهم می‌کند. استفاده از یک سیستم مدیریت آموزشیLMS ، امکان دسترسی شما را از طریق تبلت، گوشی هوشمند یا کامپیوتر شخصیتان را به المان‌های کلاس آنلاین، کتابخانه دیجیتال، تالارهای گفتگو، محتوای چند رسانه‌ای‌ها و … فراهم می‌کند. با توجه به طراحی LMS که استفاده می‌شود ممکن است امکانات متفاوتی در اختیارتان قرار گیرد.

اما سؤال اساسی اینجاست که چطور این امکانات را برای تدریس فراهم کنیم؟

در صورتی که شما نیازمند برگزاری آموزش در داخل  سازمان هستید، می‌توانید سازمان خود را به یک نرم افزار جامع آموزش مجازی تجهیز کنید و از شرکت ارائه دهنده نرم افزار بخواهید این نرم افزار را روی شبکه و سخت افزار شما نصب کند.

اما در صورتی که به صورت درون سازمانی فعالیت نمی‌کنید نیازی نیست هزینه‌ای بابت خرید نرم افزار بدهید. در عوض می‌تواند از سازمان‌هایی که سرویس کلاس آنلاین ارائه می‌دهند، اکانتی به صورت ماهیانه یا سالیانه خریداری کنید و بر اساس میزان مصرف، هزینه بپردازید. در واقع شما می‌توانید از شرکت‌های موجود کلاس اجاره کنید. به این صورت که یک لینک اختصاصی به شما تعلق می‌گیرد که می‌توانید در اختیار شرکت‌کنندگان‌تان قرار دهید و به سادگی کلاس آنلاین برگزار کنید.

با چه سرعت اینترنتی می‌توانم یک کلاس آنلاین موفق داشته باشم؟

اما برای داشتن یک تجربه بدون نقص به اینترنت پر سرعت با پهنای باند زیاد (Lan، Cable یا DSL) نیاز دارید. البته با توجه به چگونگی برگزاری کلاس میزان سرعت نت شما می‌تواند تغییر کند.

  • در صورت برگزاری کلاس تنها به صورت ارائه پاورپوینت همراه با صوت شما و بدون تصویر شما، میزان سرعت آپلود ۵۱۲ کیلوبایت کافی است.
  • در صورتی که بخواهید تعامل بیشتر با مخاطبان خود داشته باشید و برگزاری کلاس با تصویر زنده شما همراه باشد به اینترنت با سرعت آپلود تا ۵ مگابایت نیاز دارید تا مخاطبانتان بتوانند فیلم شما را که به صورت HD پخش کرده‌اید، ببینند.

و اما برای شرکت‌کنندگان در وبینار، سرعت ۱ مگابایت بر ثانیه کفایت می‌کند به شرطی که اینترنت پایدار باشد و دچار قطعی نشود. به همین منظور بهتر است که از  اینترنت ADSL استفاده شود.

چطور سرعت نت خود را قبل از برگزاری کلاس بسنجم؟

سایت‌هایی بدین منظور وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید مانند speedtest.net که سرعت دانلود و آپلود و میزان تغییرات اینترنت شما را در لحظه ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید ping اینترنت خود را برای بررسی قطعی و کیفیت اینترنت چک کنید.

۱۹ راهکار برای برگزاری کلاس آنلاین موفق

  • انتخاب فضای مناسب برای برگزاری کلاس.

به این اصل مهم توجه کنید که تمام جزئیات قابل مشاهده برای مخاطبان‌تان از اهمیت برخوردار است.

محیطی که برای آموزش در نظر می‌گیرید چه در خانه یا در محل کارتان، باید مرتب و ساکت باشد و امکان رفت و آمد برای افراد متفرقه وجود نداشته باشد، زیرا حضور افراد غیرمرتبط و صداهای ناخواسته کلاس را از حالت رسمی و جدی خارج کرده و مخاطب کلاس شما را جدی نخواهد گرفت.

  • به ظاهرتان اهمیت بدهید.

فرض کنید که بنا است برای تدریس در کلاس حضوری شرکت کنید، بنابراین لباس رسمی بپوشید و مرتب باشد. حتی اگر تصویر آنلاین نداشته باشید، هیچ گاه با شلوارک و لباس منزل و با ظاهری نامرتب در کلاس آنلاین خود حاضر نشوید.

  • توانایی کلامی خود را بالا ببرید.

فن بیان قوی می‌تواند جذابیت و سرزندگی کلاس آنلاین شما را حفظ کند. ارائه درست و قوی مطالب از اصول برگزاری کلاس آنلاین موفق است. شرکت در کلاس‌های فن بیان در انتقال صحیح و جذاب مطالب، به شما کمک شایانی خواهد کرد.

  • دست خط خود را تقویت کنید.

در صورتی که نیاز دارید که بعضی مطالب را بنویسید سعی کنید که دست خط‌تان خوانا باشد تا فراگیران دچار مشکل نشوند. اگر برگزار کننده کلاس‌های محاسباتی هستید که نیاز به نوشتن زیاد دارید بهتر است که از نرم‌افزارهای نگارش به‌جای تخته‌ سیاه یا وایت‌بورد استفاده کنید.

از آنجایی که بعد از پایان کلاس می‌توانید جزوهای‌تان را در اختیار شرکت کنندگان قرار دهید در صورتی که دست خط‌تان ناخواناست، بهتر است که مطالب را به صورت تایپ شده آماده کنید.

  • تجربه مشابه داشته باشید.

اگر برای اولین بار قرار است وبینار برگزار کنید و یا تجربه ناخوشایندی از برگزاری کلاس آنلاین دارید بهتر است در چند وبینار و کلاس آنلاین شرکت کنید تا بتوانید از دید مخاطب شرایط را بسنجید و بتوانید نکته‌های مهم و کاربردی در برگزاری کلاس آنلاین را خودتان لیست کنید.

  • سنجش شرایط قبل از شروع کلاس.

قبل از شروع کلاس امکانات آموزشی کلاس آنلاین را امتحان کنید. اگر مشکلی وجود دارد آن را حل کنید و مشکل خود را با پشتیبانی شرکت ارائه دهنده وبینار مطرح کنید چرا که اگر در حین آموزش دچار مشکل شوید برگزاری کلاس نامطلوب و خسته کننده خواهد شد.

  • قبل از شروع دوره قوانین مد نظر خود را وضع کنید و انتظارات خود را از کلاس برای فراگیران مشخص کنید.

ممکن است تصور  بعضی از افراد  از کلاس مجازی، آموزش همراه با نوعی آزادی بی قید و شرط باشد. باید قبل از شروع دوره یک لیست از انظارات خود، مانند میزان مشارکت فراگیران یا زمان ارزیابی کلاس، محدودیت‌ها و چگونگی ارتباط با شما و هر مورد دیگر که در نظر دارید و ممکن است بسته به موضوع کلاس متفاوت باشد،  آماده کنید و در اختیار شرکت کنندگان قرار دهید.

  • مطالب و زمان خود را مدیریت کنید.

سر فصل‌ها، نکات آموزشی و زمان بندی برای ارائه هر مطلب را از قبل برای خود مشخص کنید. برای کلاس آنلاین نیز مانند کلاس حضوری نیاز به برنامه از پیش تدوین شده دارید تا بتوانید کلاس موفقی برگزار کنید.

  • یک برنامه مشخص برای اداره کلاس و نحوه اداره کلاس داشته باشید.

۱۰- تسلط کافی بر استفاده از ابزار و نرم افزارها مورد استفاده داشته باشید.

  • حضور مدرس باید در کلاس آنلاین پویا و تعاملی باشد.
  • در کلاس چالش ایجاد کنید. تا تمام فراگیران را درگیر کند زیرا عوامل بسیاری باعث می‌شود که شرکت کنندگان دچار حواس پرتی و عدم توجه به کلاس شوند.
  • کلاس آنلاین را ضبط کنید و در اختیار شرکت کنندگان قرار دهید.
  • می‌توانید با هماهنگی قبلی از پشتیبانی سایت بخواهید که در حین کلاس شما را همراهی کند تا در صورت بروز مشکل خدمات به موقع ارائه دهند.
  • با بی نظمی‌ها، برخورد دوستانه اما قاطع داشته باشید.
  • حتی بعد از اتمام کلاس، از فراگیران پشتیبانی کنید و در صفحات اجتماعی خود با آن‌ها در ارتباط نزدیک باشد.
  • نسبت به مخاطبان‌تان متعهد و پاسخگو باشید. پاسخگویی می‌تواند به صورت صوتی، تصویری و یا متنی باشد.
  • کار گروه‌هایی تشکیل دهید تا فراگیران در ارتباط نزدیکتری با هم باشند و در هر جلسه اعضای تیم‌ها را جا‌به‌جا کنید.
  • پیگیر پروژه‌ها، فعالیت‌ها و تکالیف باشید.

چه کسانی می توانند از کلاس‌های آنلاین استفاده کنند؟

  • مدرسین حوزه های مختلف
  • کسب و کارها

سامانه آموزش مجازی با حل مشکل مکان و فاصله این امکان را برای مدرسین در حوزه‌های مختلف فراهم آورده است تا با برگزاری کلاس‌های آنلاین بتوانند شرکت کنندگانی از سراسر دنیا جذب کنند. اگر مدرس توانایی باشید دیگر مرز شهرها و حتی کشورها نمی‌تواند مانع رشد و پیشرفت همه جانبه شما شود.

 امروزه بازاریابی و روابط عمومی سازمان‌ها بسیار پیچیده شده است و به یک ارتباط دوسویه بین سازمان و مخاطبان تبدیل گشته است. این رابطه دوسویه ایجاب می‌کند که به مخاطبان خدماتی متفاوت مانند آموزش، همایش، سخنرانی و … ارائه شود. بنابراین کسب و کارها با برگزاری کلاس‌های آنلاین کوتاه مدت و یا سخنرانی در قالب وبینار به مشریان خود خدمات ارائه دهند.

به طور مثال فرض کنید کسب و کار شما در رابطه با فروش لپ تاپ است. به سادگی با برگزاری یک وبینار یک ساعته می‌توانید در مورد تفاوت برندها و چگونگی انتخاب درست کالا با توجه به نیاز کاربر  توضیحاتی ارائه دهید. در انتهای وبینار می‌توانید خود و کسب و کارتان را معرفی کرده و با یک تخفیف مدت‌دار خریدار را ترغیب به خرید از فروشگاه خود کنید. با این روش در یک ساعت مطالب خود را به مخاطبان بسیاری ارائه کرده‌اید.

مزایای برگزاری کلاس آنلاین و وبینار

  • درآمدزایی؛
  • حذف محدودیت‌های مکانی و زمانی؛
  • سهولت برای شرکت کنندگان و جذب مخاطبان از سراسر دنیا؛
  • کاهش هزینه‌ها؛
  • ایجاد فرصت برابر برای همگان.

سرویس‌های اجاره کلاس آنلاین

برای اساتیدی که علاقه‌مند به ارائه محتوای آموزشی خود از طریق کلاس‌های آنلاین می‌باشند، بسترهای داخلی و خارجی زیادی وجود دارد. بیشتر این سرویس‌دهندگان به صورت رایگان یا با دریافت هزینه‌ای مشخص، امکان تعامل و ارتباط را بین دو طرف ایجاد می‌کنند و همچنین امکان به اشتراک گذاشتن فایل‌های ارائه را نیز به مدرس می‌دهند. در انتخاب هر یک باید مواردی مثل هزینه، تعداد افرادی که قادر به شرکت‌ کردن هستند و قابلیت‌هایی که سرویس‌دهنده ارائه می‌دهد در نظر گرفته شود.

یکی از نرم‌افزارهای قدیمی در این حوزه، نرم افزار ادوبی کانکت  Adobe Connectاز شرکت ادوبی است. اما به دلیل تحریم‌های موجود، این شرکت با ایران به‌صورت مستقیم کار نمی‌کنند و نسخه‌های موجود، نسخه‌هایی کرک شده هستند و مشکلاتی دارند. همچنین سرویس ادوبی کانکت، از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. این موضوع در محیط چت این نرم‌افزار خودش را نشان می‌دهد. برای مثال عبارت «تلفن همراه» به صورت «ه ا ر م ه ن ف ل ت» نوشته می‌شود. بنابراین این سرویس معمولاً برای داخل ایران پیشنهاد نمی‌شود.

بنابراین به سراغ سرویس‌دهندگان داخلی می‌رویم. در حال حاضر وب‌سایت‌های ایوند، ایسمینار، اسکای روم و … برای برگزاری کلاس‌های آنلاین بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند که برای آشنایی بیشتر با قابلیت‌های هر یک می‌تواند سرچ مفصلی در اینترنت داشته باشید.

اما هدف اصلی این مقاله و مطالبی که تا بدین‌جا با یکدیگر مرور کردیم معرفی یک اکوسیستم جامع برای عرضه محتوا در فضای وب هست. بستری که از طریق آن می‎توانید به راحتی محتوای آموزشی خود را در هر حوزه‌ای که هست برای بلندمدت با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید و درآمد کسب کنید.

تمامی آنچه در زمینه کلاس‌های آنلاین در این مقاله عنوان شد، راهکارهایی چندین و چند ساله برای آموزش غیرحضوری بود، اما در شرایط فعلی با پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی تلفن‌های همراه، سبک آموزش مجازی نیز در حال تغییر است. در دنیا اپلیکیشن‌های آموزش مجازی به شدت در حال ظهور هستند تا بتوانند نیازهای آموزشی مخاطبان خود را به ساده‌ترین شکل ممکن برطرف سازند.

در ایران نیز اپلیکیشن استاد اپ به‌عنوان یکی از جامع‌ترین اپلیکیشن‌های آموزشی با مدل اشتراکی در حال فعالیت است که در آن اساتید در حوزه‌های آموزشی مختلف می‌توانند برای یکبار محتوای ویدئویی خود را تهیه کرده و برای هزاران بار به هزاران مخاطب نمایش دهند. در این مسیر اساتید نه تنها هزینه نمی‌کنند بلکه در بلندمدت با افزایش بازدید محتوای آموزشی خود در اپ، به درآمد خوبی نیز خواهند رسید.

تیم اجرایی اپلیکیشن استاد اپ با تجربه چندین ساله در ارائه خدمات آموزشی، در صدر ارائه‌دهندگان خدمات آموزشی آنلاین قرار دارد. تیم آکادمی مجازی ایرانیان از سال ۱۳۷۷ در مرکز پژوهشی هدایتگران اندیشه با تولید لوح‌های فشرده چند رسانه‌ای آموزشی، وارد آموزش الکترونیک شده‌ است. سپس با آموزش اینترنتی در آکادامی مجازی ایرانیان فعالیت‌های خود را گسترش داده و به تازگی نیز آموزش مجازی بر بستر تلفن همراه در قالب اپلیکیشن را با نام استاد اپ آغاز نموده‌اند. در طی این سال‌ها جوایز مختلفی از جمله مواد زیر را نیز کسب کرده است:

  • رتبه اول جشنواره محتوای الکترونیکی آموزش و پرورش
  • جایزه mYprize مالزی برای پیاده‌سازی آموزش آنلاین بر شبکه ۴G موبایل
  • نشان کارآفرینی برگزیده ملی از وزارت کار
  • رتبه اول جشنواره محتوای الکتریکی در بخش تلفن همراه در سازمان فنی و حرفه ای
  • نشان عالی مدیریت سال
  • نشان مدیر موفق جهان اسلام

می‌خواهم با استاد اپ وبینار برگزار کنم. چگونه این کار را انجام بدهم؟

می‌توانید هم‌اکنون با پشتیبانی استاد اپ تماس بگیرید و اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید و از برگزاری یک وبینار موفق لذت ببرید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostaadapp.com/blog/?p=2398
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
استاد اپ
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد چطور کلاس آنلاین موفق برگزار کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.