معرفی رشته MBA

386 بازدید

معرفی رشته MBA 

اگر بخواهیم در بین رشته‌های برتر و محبوب دانشگاه‌های امروز تحقیق و تفحصی داشته باشیم به رشته‌هایی نظیر حقوق، پزشکی و مدیریت MBA برمی‌خوریم که اکثراً با رشته‌های حقوق و پزشکی آشنایی بیشتری دارید. برای معرفی رشته MBA باید گفت یکی از جدیدترین رشته‌های خانواده و گروه مدیریت محسوب می‌شود که به تازگی محبوبیت بسیاری در بین عوام پیدا کرده است.

مدیریت MBA یا MASTER OF BUSINESS ADMINSTRATION جهت آموزش مدیران کارآمد و موفق برای اداره کردن و مدیریت سازمان‌هایی با محوریت اقتصادی، اجتماعی، تولیدی و خدماتی ایجاد شده است.  

فارغ التحصیلان رشته ام بی ای با توجه به آموزش‌ها و تجاربی که کسب کرده‌اند برای وظایف مهمی نظیر اداره و کنترل سازمان، سنجش تخصصی بخش‌های مختلف فعالیت سازمان، اعمال تغییر و تحول، کارآفرینی و همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ای آماده می‌شوند. گفتنی است اگر شما تا به حال با دروس رشته‌های مدیریتی آشنایی نداشته‌اید و تخصص‌تان در زمینه‌های دیگری نظیر مهندسی، پزشکی و غیره است با تحصیل در رشته یا دوره ام بی ای می‌توانید خود را جهت تحقق اهداف والا و بزرگ خود آماده کنید. شما می‌توانید با ترکیب دانش تخصصی و مدیریتی کسب و کار خود را رونق ببخشید و برای رسیدن به اهداف سازمان خود تلاش کنید.  

شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که فراگیری این علم کاری بسیار مشکل و زمان‌بر باشد. باید گفت که فراگیری و تحصیل در رشته ام بی ای قطعاً زحمت بسیاری دارد و حتی ممکن است به خاطره مشغله‌های کاری و زندگی نتوانید در این رشته تحصیل کنید؛ اما می‌توان به شما این مژده را داد که با شرکت کردن در دوره ام بی ای می‌توانید بر این علم آگاه شوید و از آن بهره ببرید. دوره‌های ام بی ای علاوه‌بر برگزاری در مراکز آموزشی امکان برگزاری آنلاین نیز دارند. این کار برای این است که شرکت کنندگان از موقعیت مکانی بتوانند از این دوره بهره ببرند.

شما تا چه حد با دوره MBA آنلاین آشنایی دارید؟  

پیش نیازهای رشته ام بی ای

یکی از مهم‌ترین ابعاد معرفی رشته MBA شرایط ورود به این رشته و پیش‌نیازهای آن است. دوره کارشناسی ارشد رشته ام بی ای در دانشگاه‌ها در ۲ یا ۳ ترم برگزار می‌شود که بر خلاف بقیه رشته‌های کارشناسی ارشد که قالباً ۳۶ واحد هستند دارای ۵۸ واحد درسی است که دانشجویان در هر ترم به طور متوسط ۱۴ واحد اتخاذ می‌کنند. توصیه می‌شود اشخاصی که قصد وارد شدن به این رشته را دارند باید وقت آزاد برای مطالعه و همچنین استعداد زیادی در فراگیری علوم مدیریتی داشته باشند. برای ورود به این رشته شرایطی وجود دارد که به نوعی پیش‌نیازهای رشته ام بی ای محسوب می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • دارا بودن شرایط عمومی برای تحصیل در آموزش عالی؛
  • داشتن حداقل مدرک لیسانس یا کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درمان و آموزش پزشکی و یا وزارت بهداشت؛
  • قبولی در آزمون ورودی این رشته که دروس آن عبارتند از: ریاضیات عمومی ۱ و ۲ دوره فنی مهندسی با ضریب ۲، زبان انگلیسی تخصصی با ضریب ۱ و آمادگی و استعداد تحصیلی رشته مدیریت با ضریب ۲.

رشته ام بی ای آنلاین

واقعیت امر در دنیا و جامعه امروز مسئله زمان است که بسیاری از افراد به دلیل مشغله‌های فکری و کاری برایشان امکان انجام کاری به جز وظایف شغلی و زندگی روزمره مویسر نیست. همان‌طور که هر روز تکنولوژی درصدد رفع نیازهای ماست این مشکل را برای بسیاری از اشخاص از جمله مدیران برطرف نموده است. ما در اینجا به شما مدیران کسب و کارها این مژده را می‌دهیم که می‌توانید با یک برنامه‌ریزی کوچک در دوره‌های آنلاین شرکت کنید و مطابق دانش مدرن امروز، کسب و کار خود را رونق ببخشید.

همان‌طور که در ابتدا برای معرفی رشته MBA گفته شد برای این رشته دوره‌ها و کلاس‌های آنلاین وجود دارد که می‌توانید با ثبت‌نام در این دوره علم تجاری و مدیریتی خود را بالا ببرید و همچنین در زمان خود تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید. رشته ام بی آنلاین با تدریس اساتید مجرب دارای کیفیت و انعطاف‌پذیری بالایی است که با صرف هزینه کمتر می‌توان از آن بازخورد بسیار مناسبی را شاهد بود. از مزایای رشته ام بی ای آنلاین به موارد زیر نیز می‌توان اشاره کرد.

  • برای شما این امکان به وجود می‌آید که از روش تدریس مهارت‌محور بهره‌مند شوید.
  • امکان ارتقای مهارت‌‎های مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی را به وجود می‌آورد.
  • مهارت‌های اقتصاد کاربردی و مدیریت بودجه در کسب و کارها و سازمان ها را تقویت می‌کند.
  • مهارت‌های برنامه‌ریزی استراتژیک و بازاریابی را ارتقا می‌بخشد.
  • مهارت مدیریت سازمانی برای مدیران و صاحبان کسب و کار را به ارمغان می‌آورد.
  • اصول و اساس رفتار شناسی مخاطبان و مذاکرات تجاری را آموزش می‌دهد.
  • بوسیله پلتفرم آنلاین و تکنولوژی مدرن حس کلاس حضوری به شما و سایر دانشپذیران به خوبی منتقل می‌شود.
  • شما در هر ساعت از شبانه روز امکان دسترسی به کلاس آنلاین را دارید.
  • شما می‌توانید هنگامی در کلاس آنلاین حاضر شوید که همزمان مشغول انجام کارهای خود هستید.
  • شما از هر موقعیت مکانی می‌توانید در کلاس حاضر شوید و تنها پیش‌نیازتان شبکه اینترنت است.
  • در این کلاس‌ها شما می‌توانید تمام آموخته‌های خود را بلافاصله در کسب و کار خود اعمال کنید و از آن بهره ببرید.
  • یکی دیگر از مزیت‌های اصلی دوره ام بی ای آنلاین را می‌توان صرفه‌جویی در هزینه رفت و آمد و همچنین زمان دانست.

معرفی گرایش‌های رشته MBA

یکی دیگر از ابعاد مهم معرفی رشته MBA، معرفی گرایش‌های آن است. جالب است بدانید رشته MBA دارای گرایش‌های زیادی است که تعداد آن‌ها تقریباً چیزی در حدود ۳۰ نوع گرایش است. چهار گرایش اصلی رشته مدیریت MBA عبارت است از:

  1. بازاریابی و مدیریت فروش
  2. مدیریت مالی و مدیریت مؤسسات مالی
  3. مدیریت تولید و سیستم‌های تولید پروژه
  4. مدیریت منابع انسانی

شاید برایتان سؤال شود که در ایران کدام مورد از انواع گرایش‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اگر بخواهیم بر اساس محبوبیت و همچنین بازار کار، آن‌ها را دسته بندی کنیم می‌توان گفت گرایش مالی، بازاریابی و استراتژی در سطح اول این دسته بندی قرار دارد. در سطح دوم می‌توان گرایش‌هایی نظیر مدیریت منابع انسانی، تکنولوژی و عملیات را جای داد. همچنین در سطح سوم می‌توان از گرایش‌هایی نظیر کارآفرینی، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی و اقتصاد مدیریت نام برد که تعداد دانشگاه‌هایی که گرایش‌های سطح سوم را تدریس می‌کنند به مراتب کمتر از بقیه گرایش‌ها است.

رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد و یا فوق لیسانس انتخاب می‌شود. اگر شما قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارید باید رشته DBA یا DOCTOR OF BUSINESS ADMINSTRATION را انتخاب کرده و در آن به ادامه تحصیل بپردازید. در ایران گرایش‌های متفاوتی برای رشته یا دوره DBA در نظر گرفته شده است که می‌توان از گرایش‌هایی نظیر مدیریت استراتژیک، مدیریت بازاریابی و فروش و رشته مدیریت بازرگانی نام برد.

زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان MBA

ممکن است برایتان این سؤال پیش بیاید که فارغ التحصیلان رشته ام بی ای زمانی که می‌خواهند وارد بازار کار این رشته شوند چه فعالیت‌هایی را می‌توانند انجام دهند و چه شغلی را می‌توانند برای خود برگزینند. قطعاً آگاهی از شرایط شغلی یکی از عوامل مهم در معرفی رشته MBA محسوب می‌شود که در اینجا سعی داریم شما را با آینده کاری خود با توجه به اصول و فنون مدیریتی که آموخته‌اید یا می‌خواهید بیاموزید آشنا کنیم. اگر بخواهیم به مواردی از این قبیل اشاره کنیم باید گفت شما می‌توانید اداره امور واحدها و نهاد‌های تولیدی و اجتماعی را در جهت کمک‌رسانی به مدیران این سازمان‌ها را در دست بگیرید و مؤثرتر از قبل این سازمان را اداره کنید.

یکی دیگر از آینده‌های کاری که می‌توانید برای خود برگزینید اداره و رهبری موفق و کارآمد یک سازمان یا یک بخش تخصصی از یک سازمان مانند واحد تولید، واحد R&D یا تحقیق و توسعه، مالی، پرسنلی، فروش و اطلاعات است. شما همچنین این امکان را دارید در بخش‌های مختلف سازمان تحول ایجاد کنید و رویه‌ها و روش‌های ادارای آن را بهبود ببخشید. شما می‌توانید با انجام فعالیت‌های کارآفرینی در یک سازمان فعالیت‌های جدیدی را برای ایجاد و اداره سازمان جدید شروع کنید و از دیگر موارد این بخش می‌توان به طراحی، رهبری و هدایت یکی سازمان بعد از کسب تجارب مدیریتی اشاره داشت.

ضرورت و اهمیت رشته MBA

بعد از تمام تعاریف حول معرفی رشته MBA و مسائلی که در مورده آن بحث شد این سؤال به وجود می‌آید که چرا رشته MBA آنقدر اهمیت دارد و تا این حد به آن توجه بسیار شده است. در جواب باید گفت مهارت‌های مدیریتی درون مایه افزایش بهره‌وری‌ها و همچنین افزایش ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای کالاها و خدمات است که توسعه و ارتقا کشور و استانداردهای زندگی از آن سرچشمه می‌گیرد و باعث بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی نیز می‌شود.

از آنجایی که امروزه مدیریت را یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت بشر و همچنین عامل اصلی رشد و توسعه سازمان‌ها تلقی می‌کنند. به آموزش و تحقیق در زمینه مدیریت توجه بسیاری شده است چرا که بهبود علوم مدیریتی را مستلزم آگاهی از دانش امروز و تسلط بر آن می‌‎دانند که رویکردی بسیار مناسب برای پیشرفت در تمامی عرصه‌ها محسوب می‌شود. بنابراین با توجه به اهمیت مدیریت در رشد و ترقی سازمان‌ها، ‌مؤسسات و نظام‌های آموزش عالی در کشور بیشتر از پیش در این زمینه فعال شده‌اند و آموزش و تحقیق در این حوزه را توسعه داده‌اند.

یکی از بهترین راه‌های آموزش علوم مدیریتی سطح عالی از طریق رشته کارشناسی ارشد MBA است که برای نخستین بار توسط کشور آمریکا و بعد از آن توسط کشورهای در حال توسعه مورد توجه قرار گرفت. بنابراین زمانی که بازخورد عالی این رشته در این کشورها مشهود شد دیری نپایید که بسیاری از کشورهای جهان برگزاری دوره‌های MBA را درون فعالیت و کار خود قرار دادند و این کار تا جایی ادامه پیدا کرد که در حال حاضر در کشور آمریکا حدود ۷۰۰ موسسه آموزش عالی وجود دارد که دوره‌های MBA در آن‌ها برگزار می‌شود.

جالب است بدانید جایگاه علمی که رشته MBA می‌تواند برای شما به ارمغان بیاورد باعث می‌شود امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های سطح اول دنیا را دارا شوید و همچنین از آنجایی که این رشته، یک رشته نوپا و جدید است آینده شغلی مناسبی را برای شما تضمین می‌کند. در کشور آمریکا که تقریباً ۸۰ سال است این رشته در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی آن قرار دارد هنوز بازار کار و آینده شغلی بسیار مناسبی را برای فارغ التحصیلان خود ضمانت کرده است. در ایران نیز مؤسسات و سازمان‌ها که به دنبال نیروهای جدید هستند اگر با مدرک تحصیلی شما رو به رو شوند اصلاً نمی‌توانند از توانایی و استعداد شما چشم پوشی کنند.

نکاتی در رابطه با رشته MBA

رشته MBA یکی از پرهزینه‌ترین رشته‌های دانشگاهی است که هزینه سالانه آن در کشورهایی نظیر آمریکا به ۷۰۰۰۰ دلار می‌رسد. جالب است بدانید که تمامی دروس این رشته کاملا به صورت انگلیسی تدریس می‌شود حتی در کشورهایی مانند آلمان که روی زبان مادریشان بسیار حساسند این رشته به صورت انگلیسی ارائه شده است.  از خصوصیات دیگر این رشته می‌توان به تحقیقات CASE STUDY و همچنین BUSINESS GAMES ، تز و کارآموزی اشاره کرد که علاوه‌بر مباحث تئوریک دانشجویان با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

شما باید توجه داشته باشید اگر شاغل هستید و می‌خواهید به تحصیل در رشته دانشگاهی MBA اقدام کنید باید برنامه‌۲ریزی مناسب و پیچیده‌ای برای زندگی، کار و درس خود انجام دهید زیرا که این رشته بسیار دروس سخت و وقت‌گیری را به خود اختصاص داده است که در هر هفته حداقل به ۴۰ ساعت مطالعه نیاز دارد. این رشته نیاز به زبان انگلیسی قوی دارد بنابراین اگر شما مهارت زبان انگلیسی خوبی ندارید باید هرچه زودتر به یادگیری آن اقدام کنید زیرا که بسیاری از دروس شما به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم معرفی رشته MBA را به صورت جامع و کامل در اختیار شما قرار دهیم تا هم بیشتر آن را بشناسید و هم بتوانید از تحصیل در رشته و یا دوره MBA، شرایط زندگی و کسب و کار خود را رونق ببخشید. توجه داشته باشید که رشته MBA آینده شغلی مناسبی را برای فارغ‌التحصیلان و دانش‌پذیران خود فراهم می‌کند بنابراین توصیه ما به شما این است که از دوره‌های آنلاین MBA جا نمانید و با شرکت کردن در این دوره‌ها از آن‌ها نهایت بهره را ببرید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostaadapp.com/blog/?p=2379
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
استاد اپ
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد معرفی رشته MBA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.