روابط عمومی چیست؟

337 بازدید

نیازمند همکار با روابط عمومی بالا!!

 به احتمال زیاد این جمله را هنگامی که به دنبال یافتن شغل مورد نظر خود در روزنامه‌ها، کاریابی‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بوده‌اید، چندین و چندبار مشاهده کرده‌اید و البته با آب و تاب بیشتر “نیازمند همکار خانم با ظاهری آراسته و …….” !!

هیچ با خود اندیشیده‌اید، در پس چنین جمله‌ای چه میزان از دانش مدیریت، اصول روابط عمومی و بازایابی وجود دارد؟ کارفرمایان با چنین اندیشه‌ای مسلماً هیچ آشنایی با این علم ندارند. برای وارد شدن به بازار رقابت و رشد کسب و کار نیاز به ظاهر آراسته و اصول رفتاری مد نظر کارفرما نیست، بلکه نیاز به تخصص و دانش و مهارت‌های مدرن وجود دارد که در ادامه به تفضیل به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

روابط عمومی چیست؟

Public Relations یا به اختصار PR یا علم مدیریت چرخه اطلاعات، طبق تعریف انجمن جهانى روابط عمومى “بخشى از وظایف مدیریت سازمان است و عملى ممتد، مداوم و طرح‌ریزى شده است که از طریق آن افراد و سازمان‌ها مى‌کوشند تا تفاهم و پشتیبانى کسانى را که با آن‌ها سر و کار دارند، به دست آورند”.

به زبان ساده‌تر، سعی می‌کند یک جریان دو سویه بین سازمان و افکار عمومی به وجود آورد و بسترهای مشارکت ارتباطی، تعاملی و تبادلی آن را به نحو احسن مدیریت کند. زیرا کیفیت رابطه با افراد و مؤسساتی که یک کسب و کار با آن سر و کار دارد از عوامل سرنوشت‌ساز در پیش‌برد اهداف کسب و کار است.

اصول روابط عمومی 

استفاده از تاکتیک‌هایی که سازمان با استفاده از آن‌ها به صورت مطلوب به اهداف خود می‌رسد، اصول روابط عمومی گفته می‌شود که شامل ۴ مرحله  تحقیق، تهیه برنامه، ارتباط و ارزیابی است.

به طور کلی فعالیت‌هایى PR به ۲ دسته تقسیم مى‌شوند:

  • نخست اقداماتی که قابل پیش بینى هستند و با تحقیق و برنامه‌ریزی، طرح‌ها با آمادگى به اجرا در مى‌آیند.
  • و دیگر  فعالیت‌هایی هستند که قابل پیش بینی نیستند، مسئولان روابط عمومی سازمان به صورت روزانه با آن مواجه می‌شوند و براساس شرایط روز، نیاز به تصمیم گیری و اجرا دارند.

در هر دو صورت برای رسیدن به موفقیت، نیاز است که یک مسیر مشخص که شامل همان چرخه تحقیق، تهیه برنامه، ارتباط و ارزیابی است، طی شود.

وظایف و اهداف روابط عمومی

۱ـ  رفع سوء برداشت‌ها و ایجاد تفاهم با پاسخ‌گویی از طریق رسانه‌های جمعی برای سوء تفاهم‌های برون سازمانی و از طریق تابلوها و نشریات داخلی برای سوء برداشت‌های داخل سازمان؛

۲ـ بیان کارها و اقدامات انجام گرفته در سازمان از طریق ارسال خبر برای رادیو، تلویزیون، روزنامه و دیگر رسانه‎‌ها؛

۳ـ پاسخ‌گویی به انتقادات مطرح شده در رسانه‌ها، جامعه و درون سازمان درباره عملکرد سازمان؛

۴ـ بررسی بازخورد فعالیت‌های سازمان از طریق نظر سنجی و تحقیق در جامعه هدف و درون سازمان و انتقال آن به مدیران برای بررسی نقاط ضعف و قوت کسب و کار؛

۵ـ جلب رضایت اشخاص درون سازمان و برون سازمان با پذیرش اشتباهات و تلاش و پیگیری برای رفع نواقص؛

۶ـ تلاش برای جلب همکاری با کسانی که برای سازمان، تأثیرگذار و مفید هستند؛

۷ـ گسترش روابط درون سازمانی و برون سازمانی؛

۸ـ آماده نمودن افکار عمومی به روش‌های علمی برای جلوگیری از تنش در برگزاری طرح‌ها و برنامه‌هایی که از حساسیت بالایی برخوردار هستند؛

۹ـ سخنگوی سازمان؛

۱۱- برگزاری همایش‌ها، سمینارها، جشنواره‌ها، مصاحبه‌ها و بازدیدها.

۱۲- به روز رسانی سایت و وبلاگ سازمان.

ابزار ارتباطی در کسب و کار

پس از طی سیکل اصول روابط عمومی افراد متخصص PR نیاز به دانش و مهارت‌های خاص برای برقراری ارتباط با جامعه هستند که از ابزار تولید محتوا که شامل محتوای متنی، بصری، ویدئویی و صوتی است می‌توانند استفاده  کنند. همچنین یک متخصص قوی PR، نیاز به فراگیری دانش سئو دارد تا بتواند مطالب خود را به خوبی نشر دهد و برند خود را به نمایش بگذارد. همچنین باید بتواند رفتار مخاطبان خود را درست  آنالیز و ارزیابی کند تا بتواند خواسته‌ها و نیازهای مشتریان را استخراج کند و فعالیت‌های بازاریابی مجموعه را به نحو احسنت انجام دهد.

مسئول روابط عمومی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد:

 علاوه‌بر دانش مدیریت و تسلط بر ابزارهای ارتباطی نوین باید صداقت، توانایی داوری، خلاقیت، دور اندیشی همراه با واقع‌گرایی، کنجکاوی و قدرت تأثیرگذاری بالایی داشته باشد.

چهار تفاوت اساسی روابط عمومی و تبلیغات

شاید عموم مردم تبلیغات و PR را در واژگان به جای هم به کار ببرند و چه بسا با مفاهیم آن و تفاوت‌های آن هم آشنا نباشند، بنابراین آگاه‌سازی اذهان عمومی در این مورد می‌تواند یک ضرورت جامعه در حال توسعه ما باشددر این جا به صورت اجمالی به چند تفاوت اشاره می‌شود:

  • تبلیغات همچون رودخانه‌‌ای یک طرفه است، که متصدیان امر تبلیغات تنها سود سازمان را در نظر می‌گیرند، در صورتیکه PR یک فرآیند دو طرفه است، سود سازمان و هم سود مخاطب در دستور کار است و مهارت‌های افراد متخصص مانند کاتالیزگر این ارتباط دوطرفه را تسریع می‌بخشد.
  • تبلیغات، اهداف کوتاه مدت را می‌تواند به نتیجه برساند در حالی که PR برای اهداف بلند مدت پایه‌ریزی شده است.
  • تبلیغات هزینه‌های بالایی را شامل می‌شود اما PR می‌تواند با ایجاد و حفظ روابط مطلوب بین سازمان و جامعه بدون صرف هزینه‌های سر‌سام آور به نتیجه دلخواه خود نزدیک شود.
  • اعتمادسازی میان افراد مختلف در جامعه هدف کسب و کار از وظایف اصلی PR است یعنی به جای توجیه مخاطبان که اغلب در تبلیغات صورت می‌گیرد به تحلیل و چرایی موضوعاتی می‌پردازد که ذهن مخاطبان را درگیر کرده است.

نقش روابط عمومی  بر  رشد کسب و کار

  • برند سازی: برای شناخته شدن در بازار کسب وکار، برندسازی و شناساندن برند؛
  • رضایتمندی جناب گوگل: برای دیده شدن در صفحات اول گوگل و داشتن بیشترین بازدید؛
  • چشم انداز: برای آینده‌ای روشن با تمرکز عموم بر نتایج خلاقانه و تصدیق‌آمیز کسب و کار.

اگر کسب و کار خود را تازه راه‌اندازی کرده‌اید و زمان آن را دارید که خودتان قسمتی از کارهای روابط عمومی کسب و کار خود را انجام دهید، با استفاده از آموزش‌های بازاریابی و تسلطبر بازاریابی ایمیلی می‌توانید به این امر دست یابید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostaadapp.com/blog/?p=2364
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
استاد اپ
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد روابط عمومی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.