MVP چیست؟

323 بازدید

چقدر با کلمهMVP  آشنایی دارید؟ آیا تا به حال کسی از شما پرسیدهMVP  چیست؟ هدف از ام وی پی دقیقاً چه چیزی است؟

شما برای راه‌اندازی یک پروژه لازم است ابتدا یک نمونه اولیه از محصول خود بسازید. هم‌چنین زمانی که در حال استارت زدن یک پروژه جدید هستید به این فکر می‌کنید که دقیقاً باید چه چیزی ساخته شود و اصلاً شروع آن چگونه باشد؟

این جاست که باید مفهوم MVP  چیست برای شما جا بیفتد. ساده‌ترین مثال می‌تواند مربوط به مهندسان معمار باشد که بعد از یک طرح اولیه آن طرح را در قالب یک ماکت می‌سازند. این همان MVP  یا حداقل نمونه اولیه از یک محصول نهایی است.

ام وی پی کوتاه شده عبارت Minimum Viable Product  است. یک مفهوم پرکاربرد برای ساخت یک محصول و روانه کردن آن به سمت بازار هدف برای مشتریان است اما چیزی که باید به آن دقت کرد، قرار نیست تمام هزینه مالی خود را خرج ساخت این نمونه کرد. شما ابتدا باید نیاز‌های بازار را بررسی کنید، بشناسید و سپس یک محصول اولیه که حتی ممکن است مورد استقبال مشتریان نباشد، بسازید، پس همه‌ هزینه و سرمایه خود را خرج نکنید.

این فقط یک نمونه اولیه در دسترس مشتریان است تا بتوانید متوجه ایرادات آن شوید و تلاش برای رفع مشکلات آن کنید، با این روش به یک محصول ناب و کامل می‌رسید.

این موضوع در حوزه کارآفرینی از مفاهیم پرکاربرد و مهم است. کسانی که به نحوی تصمیم گرفتند کسب و کاری راه بیندازند و بیزینس پلن خود را نوشتند از طرح کسب و کار تا اهداف آن نیز کاملاً واضح و روشن برایشان مشخص شده است. کارآفرینان برای اجرای طرح باید یک حداقل محصول پذیرفتنی از ایده خود بسازند. پس محصول را با سریع‌ترین شکل ممکن می‌سازند.

همان‌طور که گفته شد در حوزه کارآفرینی به دلیل نقش مهمی که ام وی پی دارد، دوره های آموزشی MVP  (حداقل محصول پذیرفتنی) و همچنین دوره‌های آموزش بازاریابی برای فروش محصول برگزار می‌شود.

تا این قسمت شاید به سوالMVP  چیست پاسخ داده شده باشد. در ادامه می‌پردازیم به اهداف MVP  مراحل ساخت آن.

اهداف ساخت MVP

با توجه به آنچه در بالا ذکر شد حداقل محصول پذیرفتنی، ویژگی‌های لازم و کافی دارد که با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها و ساخت آن برای عرضه به مشتریان ارائه می‌شود. با ساخت نمونه اولیه می‌توانید از نظرات و بازخورد‌های مشتریان برای رشد و گسترش خصوصیات و مشخصه‌های محصول خود استفاده کنید.

این یکی از اهداف ساخت ام وی پی است. پس این نمونه نهایی برای محصول شما نیست هم چنین یک نمونه ناقص هم نیست یک نمونه قابل فروش است تا بتوانید در آینده آن را تکمیل کنید و گسترش دهید. شما با این کار از ساختن محصولی که مورد استقبال مشتریان قرار نگیرد جلوگیری می‌کنید و این یک راه مدیریت بازاریابی برای محصول خود است.

تولید یک MVP به کارآفرینان کمک می‌کند که طرح و ایده خود را با تلاش و کم‌ترین هزینه‌ ممکن آزمایش کنند. حداقل محصول پذیرفتنی دارای ویژگی‌های اولیه و اساسی برای گسترش محصول در آینده است، قرار نیست در همان ابتدا تمام ویژگی ها و خصوصیات محصول برای ساخت آن در نظر گرفته شود، چون با این تصور یک پروژه طولانی مدت برای ساخت پیش‌رو دارید.

پس نکته مهم این است که در همان ابتدای کار، کمال‌گرایی را کنار بگذارید و گرنه سر جای خود باقی می‌مانید و حتی یک قدم هم جلو نمی‌روید. شرکت اپل هر ساله محصولات خود را ارتقا می‌دهد، ابتدا با یک نمونه اولیه شروع و همچنان در حال اضافه کردن قابلیت‌های جدید به محصول است.

توسعه دهندگان و مدیران فروش معمولاً این محصول را به زیر مجموعه‌ای از مشتری‌های بالقوه عرضه می‌کنند. این دسته از مشتریان، مشتریان دائمی محصول شما نیستند و قطعاً شما نیز در این مرحله قصد جذب مشتری جدید ندارید بلکه مشتری چشم‌انداز شما برای محصول‌تان هستند. سپس مدیران فروش از طریق بازخوردهایی که از مشتریان می‌گیرند، می‌توانند آینده خوبی نسبت به نمونه‌ اولیه و اطلاعات مرتبط با بازاریابی به دست آورند.

از دیگر اهدافMVP  توانایی سنجش فرضیه‌های یک محصول با حداقل منابع، همچنین افزایش سرعت یادگیری و بر عکس کاهش  اتلاف زمان و تمرکز بر روی بخش‌هایی که مورد توجه مشتریان نیستند.

ویژگی‌های MVP

ممکن است اعضاء یک تیم استارتاپی این تصور را داشته باشند که ایده‌های زیادی دارند و باید شروع به ساختن آن‌ها بکنند اما ساختن یک محصول کامل بدون دانستن این که آیا محصول دقیقاً نیاز مشتری است یا نه، اتلاف منابع ارزشمند است. این جاست که MVP به تیم اجازه می‌دهد که بیشترین میزان مطالعه را در مورد مشتری انجام دهند و بازار هدف و مشتریان خود را بشناسند.

 وجود MVP به شما می‌کند تا مشتریان خود را بشناسید، بفهمید کجا می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید و هم‌چنین رفتار آن‌ها را مطالعه کنید و مهم‌تر اینکه از طریق ام وی پی می‌توان فهمید که مشتریان، چگونه شما را پیدا می‌کنند. شما با حداقل محصول پذیرفتنی ایده خود قبل از اینکه وقت زیادتری بگذارید می‌توانید بازار را آزمایش کنید.

مراحلی ک برای ساختMVP  باید طی کرد

با ویژگی‌های MVP  که گفته شد، هدف و مخاطبان خود را تعریف کنید. از خود بپرسید چرا به این محصول نیاز دارید و این محصول چگونه به من کمک می کند. با این پرسش‌ها نیاز مشتری و هدف شما از ساخت این محصول کاملاً روشن می‌شود.

در بازار کار سعی کنید رقبای خود را بشناسید و تهدیدهایی که از جانب رقبای خود وجود دارد را به فرصت تبدیل کنید. نیازی نیست تمام مراحل را از صفر شروع کنید از مسیری که رقبا طی نمودند، استفاده کنید. ابزارهای مختلف زیادی وجود دارند که می‌توانید به وسیله‌ آن‌ها ترافیک سایت رقبای خود را بررسی کنید.

اگر در حال حاضر محصولاتی مشابه با محصول یا خدمات شما در بازار وجود دارد، باید آن‌ها را به خوبی تحلیل و بررسی کنید. کارآفرینان به دلیل تصوری که به خاص بودن ایده‌ خود دارند، فراموش می‌کنند که باید ابتدا بازار رقابت را بررسی کنند.

وقتی بسازید می‌توانید آن را آزمایش کنید و با آزمایش کردن یاد بگیرید. وقتی طرح اولیه مشخص شد و محصول ساخته شد باید آن را امتحان کنید. در تیم یا شرکت شما، یک نفر که مسئولیت کیفیت‌سنجی محصول را دارد، محصول را امتحان و مشکلات آن را مطرح می‌کند و بعد از رفع مشکلات محصول، ارائه می‌شود و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

بازخوردهای مشتریان به نگاه شما به محصول در آینده کمک می‌کند و همچنین اطلاعاتی در رابطه با شیوه بازاریابی آن بدست می‌آورید. ممکن است این مراحل چندین بار تکرار شود. ام وی پی از خصوصیات اولیه و تأثیرگزار برای رشد و توسعه محصول در آینده است.

امید است با مقاله بالا مفهوم حداقل محصول پذیرفتنی برای شما روشن شده باشد و اگر افرادی پرسیدندMVP  چیست به راحتی بتوانید به آنان پاسخ دهید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostaadapp.com/blog/?p=2344
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
استاد اپ
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد MVP چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.