جایگاه ایمیل مارکتینگ در کسب و کارهای امروزی

236 بازدید

دو عبارت «بازاریابی» و «ایمیل» عباراتی آشنا برای همگان است، اما این‌که تلفیق این دو چگونه به بهبود موقعیت کسب‌وکار کمک می‌کند، برای بسیاری افراد ناشناخته است. بعضی افراد نیز خیال می‌کنند دوران ایمیل گذشته و معتقدند در میان دنیای پرزرق و برق شبکه‌های اجتماعی مختلف، چه کسی دیگر ایمیل چک می‌کند؟!

اما بدانید که تفاوتی ندارد شما یک آموزشگاه آشپزی داشته باشید یا صاحب کمپانی بزرگ بین‌المللی باشید. اگر اصول بازاریابی ایمیلی را بدانید و از آن درست استفاده کنید نتیجه آن را خواهید دید! برای اثبات این قضیه ابتدا با سؤالی که حتماً در ذهن‌تان می‌چرخد شروع می‌کنیم.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

برای شروع به آموزش رایگان ایمیل مارکتینگ باید آن را بهتر بشناسید. Email-marketing  در واقع یکی از زیرجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ است، در کل عبارتست از ارسال پیامی در بستر ایمیل به منظور حفظ مشتری‌های گذشته و یا بدست آوردن مشتری‌های جدید.

 بگذارید دقیق‌تر بگوییم؛ اگر شما به هر طریقی از جمله ثبت‌نام در سایت، دریافت خبرنامه و مشاوره، آدرس پست الکترونیکی افراد را بدست بیاورید و با فرستادن ایمیل، رشته اتصالی بین خود و آن‌ها ایجاد کنید، به این کار بازاریابی ایمیلی می‌گویند.

سالهاست شبکه‌های اجتماعی مختلف آمده و رفته‌اند اما ایمیل هم‌چنان جایگاه خودش را دارد. از طرفی هزینه این نوع مارکتینگ در مقایسه با تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی بسیار کمتر است. همین عوامل باعث شده است تا یکی از شاخه‌های آموزش بازاریابی به سمت ایمیل برود.

همان‌طور که متوجه شدید بازاریابی ایمیلی کاری هدفمند و دقیق‌تر از یک تبلیغات ساده است و اصولاً با spaming که ارسال یک ایمیل ناخواسته به یک لیست انبوهی از افراد است، تفاوت دارد.

اسپمینگ شاید زمانی که در قرن بیستم برای اولین بار معرفی شد، می‌توانست موفق عمل کند اما امروزه با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و دریافت روزانه هزاران پیام و خبر، حنای اسپمینگ دیگر رنگی ندارد و رقابت بر سر “دیده شدن” افزایش یافته است. به اینجای داستان که می‌رسیم لزوم آموزش بازاریابی ایمیلی را درک می‌کنیم.

ارسال ایمیل شما باید به قدر کافی اصولی و جذاب باشد تا بتواند به نتیجه دلخواه‌تان منجر شود. اما این جمله به چه معناست؟

آموزش ایمیل مارکتینگ

از آن‌جایی که این روش، نوعی بازاریابی به حساب می‌آید، لازم است تا تکنیک‌های ابتدایی آموزش بازاریابی را گذرانده باشید و کمی به اصول آن آشنایی داشته باشد.

  • بدست آوردن ایمیل

طبیعتاً گام اول برای ارسال ایمیل، داشتن پست الکترونیکی مناسب است. شما باید بتوانید تعداد قابل قبولی آدرس ایمیل از مخاطبان خود داشته باشید. در نگاه اول این کار ممکن است دشوار به نظر برسد اما چنانچه بتوانید اعتماد آنها را جلب کنید به همان مقدار هم آسان است.

نکته طلایی این است: شما باید چیزی برای ارائه داشته باشید! محتواهایی که شما در سایت خود قرار می‌دهید یا ارائه ارزش‌های افزوده‌ای که مخاطب را متقاعد کند تا ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهد، از جمله این فعالیت‌هاست.

در واقع دریافت ایمیل می‌‌تواند یکی از گزینه‌های call to action سایت شما باشد که در صفحات فرود یا صفحات عادی قرار بگیرد. دریافت اخبار، مطالب مختلف، مشاوره و راهنمایی، دریافت محتوای رایگان مثل کتاب و یا مقاله و دریافت کد تخفیف برای خرید از جمله انگیزه‌های کاربر برای ارائه ایمیل به شماست.

  • انتخاب سرویس ارائه‌ دهنده ایمیل

درحال‌حاضر سرویس‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید ارسال ایمیل انبوه خود را به آن بسپارید اما فاکتورهای مهمی برای انتخاب آنها وجود دارد. موارد زیر نمونه ویژگی‌های یک سرویس مناسب است:

  • اعتبار مناسب جهت جلوگیری از اسپم شدن
  • کاربرپسند بودن رابط
  • کارایی بالا جهت ارسال پیام ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی و آنالیز فعالیت
  • سازگاری با مدل کسب‌وکار شما
  • قیمت مناسب
  • محتوای ایمیل

رعایت اصول بازاریابی ایمیلی تا حد زیادی به بیزینس پلن شما و هدف ارسال ایمیل بستگی دارد. اما به طور کلی موارد زیر جزیی از این اقدامات است.

عنوان جذاب داشته باشید: تفاوتی نمی‌کند شما ایمیل می‌فرستید یا خبر می‌نویسید. در شبکه‌های اجتماعی هستید یا سایت. در بمباران اطلاعاتی امروز کسی که عنوان جذاب‌تری داشته باشد، شانس دیده شدن بیشتری هم دارد.

محتوای مفید ارائه دهید: نکته مهم همین است! در تمام اصول مدیریت بازاریابی، محتوا می‌تواند در نتیجه تاثیرگذار باشد. با اینکار مخاطب نه تنها ایمیل شما را باز می‌کند بلکه برای رسیدن آن نیز مشتاق است.

در ارسال پیام منظم باشید: مخاطب باید بداند چه زمانی از شما ایمیل دریافت می‎کند. اینکار هم به پرستیژ برند شما و هم تأثیرگزاری شما بر مخاطب کمک می‌کند.

ربات نباشید: خودتان ترجیح می‌دهید یک متن خشک و بدون احساس بخوانید یا متنی که نشانی از صمیمت و دوستی در آن است؟ مخاطب را با اسم کوچک صدا کردن یکی از راه‌های ابراز صمیمیت است. فقط توجه داشته باشید که زیاده‌روی در صمیمیت نیز می‌تواند به همان مقدار مخاطب را ناراضی کند.

مختصر و مفید باشید: از یک انسان قرن بیست‌ویک، با عجله زیاد و زمان و حوصله کم، انتظار نداشته باشید متن طولانی شما را بخواند. پس زودتر سراغ اصل مطلب بروید.

شانس رسیدن به هدف را بالا ببرید: قرار دادن چند لینک در طول ایمیل شانس کلیک را بالا می‌برد اما تعداد آن زیاد نباشد چون مخاطب باهوش است و زود دست شما را می‌خواند.

هدف از آموزش بازاریابی ایمیلی چیست؟

دانستن این نکته بسیار مهم است که هدف از بازاریابی صرفاً تبلیغات و فروش مستقیم نیست. بلکه بسته به بیزینس پلن کسب‌وکار شما و اینکه در کجای قیف بازاریابی قرار دارید این هدف می‌تواند متفاوت باشد. فروش یکی از این اهداف است.

  • برند سازی: فرض کنید شما به تازگی سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید. مخاطب باید شما و محصولات‌تان را بشناسد. این مرحله بسیار حساس است چرا که اگر تعداد زیادی ایمیل ارسال کنید و یا مخاطب تبلیغات را بیش از حد احساس کند ممکن است به نتیجه دلخواه نرسید.
  • کسب مشتری جدید: ارسال محتواهای مفید و کاربردی در جهت برند خود هم به حفظ مشتری و هم کسب مشتری جدید کمک می‌کند.
  • حفظ مشتری: شرکت آمازون یکی از موفق‌ترین نمونه‌های مدیریت بازاریابی از طریق ایمیل مارکتینگ است. این مجموعه تلاش می‌کند از طریق ارسال پیام‌های تشکر، رسیدهای خرید، نظرسنجی و… مشتری را با خود همراه کند، چراکه می‌داند سخت‌تر از بدست آوردن مشتری تازه، حفظ اعتماد مشتری قبلی است.
  • فروش مستقیم: برای این هدف طبیعتاً ایمیل شما باید حاوی محتوای تبلیغاتی باشد. اما چنانچه حرفه‌ای انجام نشود می‌تواند نتیجه عکس بدهد.

در کل آمارها نشان می‌دهد میزان موفقیت بازاریابی ایمیلی به دلیل صرف هزینه کمتر و تأثیرگزاری بیشتر بر مخاطبان، بسیار بالا است. اما چنانچه اصولی نباشد به همان نسبت می‌تواند بی‌فایده باشد و حتی مخاطب را پس بزند. به یاد داشته باشید مخاطب شما تعهدی در قبال شما ندارد و این شما هستید که با جلب اعتماد او را به برند خود پایبند می‌کنید. پس با آموزش بازاریابی ایمیلی تلاش کنید تا همیشه دوست‌داشتنی بمانید!

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostaadapp.com/blog/?p=2330
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
استاد اپ
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد جایگاه ایمیل مارکتینگ در کسب و کارهای امروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.