بیزینس پلن، چرا و چگونه؟

355 بازدید

داستان تکراری این روزها، افراد دارای ایده ناب، جسور و کارآفرین که قصد دارند کسب و کاری را پایه‌گذاری  کنند یا کسب و کار موجود خود را توسعه دهند، اما قبل از  ورود به بازار کار، به دلیل نداشتن برنامه از پیش مشخص شده از دور رقابت خارج شده و شکست می‌خورند.

متن سربرگ خود را وارد کنیدبدیهی است که بدون برنامه مدون و مشخص هر پروژه‌ای  با شکست روبه‌رو خواهد شد، به‌خصوص اگر نیاز به جلب اطمینان بانک، سرمایه‌گذار و دیگر نهادهای حمایت کننده باشد. اکثر سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان پیش از آنکه به صحبت‌های افراد گوش دهند، تمایل دارند بیزینس پلن کسب و کار مورد نظر را کنکاش کنند، اما بسیاری از افراد شناخت کافی از چگونگی نگارش بیزبنس پلن  و ارائه آن ندارند.

 اگر شما هم تا کنون برای تهیه و تنظیم طرح کسب و کار خود با مشکل روبه‌رو بوده‌اید، احتمالاً خواندن این متن به شما کمک خواهد کرد زیرا در ادامه به تعریف و چگونگی نوشتن بیزینس پلن خواهیم پراخت.

 

بیزینس پلن چیست؟

بیزینس پلن (Business Plan) یا طرح تجاری، یک نوشته رسمی، جامع و قابل فهم است که به  براساس یک منطق و نظم اصولی به توصیف کسب و کار یک گروه یا فرد کارآفرین می‌پردازد. در طی این گزارش اهداف پروژه تعیین و از لحاظ اقتصادی و قابل دستیابی بودن تشریح می‌شود. همچنین اطلاعاتی در در زمینه نقشه راه، سازمان، تیم مشارکت کننده، رقبا و بازار در آن قرار درج می‌شود. در واقع این سند جزئیات کار را نشان می‌دهد.

 چه کسانی باید بیزینس پلن بنویسند!؟

نوشتن بیزینس پلن تنها برای جذب سرمایه نیست و مانند یک کتابچه راهنما مسیر توسعه طرح را از ابتدا تا رسیدن به نتیجه نهایی برای تجارت شما مشخص خواهد کرد. از طرف دیگر نقاط ضعف و قوت پروژه را نشان می‌دهد.

گاهی اوقات این نوشته مکتوب برای کسانی که در حال حاضر صاحب بیزینس خود می‌باشند، وسیله‌ای جهت بیشینه کردن بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها است. بنابراین اگر یکی از اهداف زیر را مد نظر دارید، نیاز به نوشتن طرح تجاری دارید:

  • اگر دارای ایده‌ای ناب هستید و تمایل به راه‌اندازی کسب و کار خود را دارید؛
  • از کسب و کار خود راضی نیستید و نیاز به رشد کسب و کار فعلی‌تان را دارید؛
  • تمایل به برند شدن یا قوی کردن برند فعلی‌تان دارید؛
  • تصمیم به راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی هدفمند و صحیح در زمینه فعالیت خود را دارید؛
  • می‌خواهید میزان فروش خود را افزایش دهید؛
  • باید فعالیت‌های بازاریابی خود را در مسیر درست هدایت کنید؛
  • تصمیم دارید ویزای اقامت یا مهاجرت به کشور دیگری را دریافت کنید؛
  • تمایل به پیدا کردن مشتریان واقعی خود را دارید؛
  • نیاز به نوشتن طرح توجیهی برای کسب مجوز هستید.

 

۶ گام اساسی تا نگارش  بیزینس پلن استاندارد!

سعی کنید زمان کافی برای یادگیره نحوه نوشتن بیزینس پلن خود اختصاص دهید، زیرا اگر پلن کسب و کار  به صورت صحیح و کامل نوشته شود، باعث خواهد شد که شما به طور منظم به آن باز گردید و آن را با اطلاعات جدید به روز رسانی کنید و برنامه خود را  با سرعت و قدرت بیشتری پیش ببرید.

شش گام اساسی برای رسیدن به یک قالب بیزینس پلن استاندارد باید برداشته شود:

گام اول- خلاصه اجرائی

این بخش در واقع یک سند مستقل و خلاصه شده از کل بیزینس شما است و در واقع آن را برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های حامی می‌نویسید و در صورتی که  اطلاعات این گزارش کوتاه از نظر آنان جذاب به نظر برسد به شما اجازه پرزنت کامل را خواهند داد.

بنابراین توصیه می‌شود با دقت و وسواس خاصی آن را آماده کنید. خلاصه اجرایی در ابتدای یک پروژه کاری نوشته می‌شود و معمولاً ۱ الی ۲ صفحه است.

نکاتی که باید در خلاصه اجرایی به آن اشاره شود شامل موارد زیر است:

  • یک جمله در مورد کسب و کار شما
  • مشکل
  • راه حل
  • بازار هدف
  • رقابت
  • تیم
  • خلاصه مالی
  • الزامات تامین مالی
  • اهداف و کشش

 

گام دوم - فرصت

 فرصت، شاهرگ اصلی بیزینس پلن شماست زیرا باید مشکلی که شناسایی کرده‌اید همراه با راه‌حل ناب خود را توضیح دهید. راه‌حلی که باید آن‌قدر ناب باشد که بتواند رقبای قدرتمندتان را از دور خارج کند و شما انتخاب اول مشتری باشید.

 

گام سوم- اجرا

 در این گام شما باید مشخص کنید که چگونه می‌خواهید فرصت خود را در دنیای واقعی پیاده‌سازی کنید. در اجرا باید در مورد بازاریابی و فروش، جایگاه‌یابی، قیمت گذاری، تبلیغات، همکاری‌های استراتژیک، عملیات، توزیع، اهداف و معیارها و ریسک‌ها و فرضیات کلیدی صحبت کنید.

 

گام چهارم-  تیم و شرکت

سرمایه گذاران گاهی ترجیح می‌دهند به جای انتخاب یک ایده عالی و تیم ضعف یک ایده متوسط و تیم قوی را انتخاب کنند، زیرا قدرت و تخصص تیم قوی می‌تواند یک ایده را به هدف نهایی برساند در صورتی که یک تیم ضعیف احتمالاً در میانه راه حذف خواهد شد.

گام پنجم-  طرح مالی

بیزینس پلن شما با پیش‌بینی مالی کامل خواهد شد. یک طرح مالی استاندارد، پیش‌بینی‌های ماهانه برای ۱۲ ماه اول و همچنین پیش‌بینی‌های سالانه برای سه تا پنج سال آینده را در بر می‌گیرد.

در ادامه مواردی که باید در بخش طرح مالی حتماً قید شود، بیان می‌شود:

گام ششم- پیوست

فضایی برای نمودار، جدول، تعاریف، یادداشت‌های حقوقی یا سایر اطلاعات طولانی است.

بعد از تدوین بیزینس پلن و جلب سرمایه گذار، شما باید وارد بازار واقعی کسب و کار شوید. ورود به بازار کار تخصص و دانش خاص خود را می‌طلبد و در صورتی که نتوانید بیزنس خود را مدیریت کنید در این مرحله، احتمال شکست شما وجود دارد. مدیریت بازاریابی خود یک دانش وسیع است که صاحبان مشاغل را در رسیدن به هدف نهایی بیمه می‌کند. بنابراین ممکن است نیاز داشته باشید تا آموزش بازاریابی را برای تسلط بر تجارت خود و در دست گرفتن بازار و پیشی گرفتن از رقبا بیاموزید.

در دنیای کنونی که هزینه‌های آموزش بسیار سرسام آور شده است شاید آموزش‌های آنلاین بهترین گزینه برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها باشد. بنابراین پیشنهاد می‌شود استفاده از بازاریابی ایمیلی را به‌عنوان یکی از مژثرترین روش‌های بازاریابی آنلاین در نظر بگیرید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostaadapp.com/blog/?p=2336
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
استاد اپ
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد بیزینس پلن، چرا و چگونه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.