از آموزش مجازی چه می‌دانید؟

245 بازدید

از ابتدای حیات بشر بر کره زمین، همواره رویارویی با شرایط تازه یکی از چالش‌های زندگی انسان بوده است. در سال‌های اخیر چگونگی استفاده از علم و تکنولوژی جدید در جهت منافع بشری از هر زمان دیگری مهم‌تر به نظر می‌رسد. می‌توان گفت آموزش مجازی یکی از نمونه‌های مثبت رویارویی با فضای جدید مجازی و استفاده از این چالش برای زندگی ما به شمار ‌می‌رود. روشی نوین برای یادگیری که توانسته است راه‌گشای بسیاری از مشکلات و معضلات یک انسان قرن بیست و یک در راه آموختن باشد.

آموزش از راه دور از گذشته تا امروز:

بر خلاف آنچه شاید تصور می‌شود، آموختن و یادگیری از راه دور منحصر به سال‌های اخیر و زمان ظهور کامپیوتر و فضای آنلاین نیست. شاید تمایلات بشر به یادگیری همان چیزی باشد که هرگز او را از پای نمی‌نشاند و در هر شرایطی او را به آموختن ترغیب می‌کند. از سال‌ها قبل از اینکه شما این متن را بخوانید، آموزش از راه دور به شکلی عجیب برای ما، صورت می‌گرفت. همان زمانی که یک دانشجوی قرن هجدهم میلادی با شیوه آموزش مکاتبه‌ای سوالات خود را پست می‌کرد و روزها منتظر می‌ماند تا جواب پرسش خود را از استادی در دانشگاهی دور دریافت کند.

اما ظهور کامپیوتر و اینترنت سرعت یادگیری و آموزش در جهان را با سرعت عجیبی افزایش داد. از همان زمان عبارت آموزش مجازی virtual learning یا آموزش الکترونیکی e-learning جای خود را در فرهنگ لغت دنیای امروز باز کرد.

هرچند با ظهور اینترنت اولین دوره آموزش آنلاین جهان همراه با ارائه مدرک تحصیلی در سال ۱۹۸۴ میلادی برگزار شد، اما در کشور ما شروع جدی‌تر آن به اواخر دهه هفتاد و اوایل هشتاد برمی‌گردد.

انواع آموزش‌های الکترونیکی

درست است که بین انواع آموزش از این دست تفاوت‌های کوچکی وجود دارد، اما همه آن‌ها از نظر وابستگی به دنیای صفر و یک‌ها با هم مشترک هستند. در واقع  همه آموزش‌هایی که با استفاده از وسایل الکترونیکی از جمله کامپیوتر، اینترنت، فیلم‌های آموزشی و… صورت می‌گیرد، آموزش الکترونیکی e-learning گفته می‌شود. آموزش مجازی یا virtual learning نوعی از آموزش الکترونیکی در بستر وب و فضای مجازی است و به آن آموزش آنلاین نیز می‎گویند.

امروزه انواع آموزش‌های الکترونیکی برای افزایش سطح مهارت‌های فردی در همه جهان و از جمله ایران برگزار می‌شود. از دوره‌های مختلف موفقیت، زبان، روانشناسی تا دوره آشپزی را می‌توان به شیوه مجازی فراگرفت. یکی از این آموزش‌ها، آموزش مدیریت کسب و کار است که مخصوصاً در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین دوره‌ها در بین ایرانیان تبدیل شده است.

مدیریت کسب و کار

در بین همه راه‌های آموزش مدیریت کسب و کار، آموزش مجازی یکی از پرطرفدارترین روش‌ها برای علاقمندان یادگیری آن به حساب می‌آید. مدیریت کسب و کار در واقع به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که با استفاده از امکانات و منابع موجود در یک سازمان یا شرکت صورت می‌گیرد تا به اهداف تعیین شده کسب و کار منجر شود. اما آنچه امروزه آن را به‌عنوان این مدیریت می‌شناسیم، در حقیقت عمری حدود صد سال دارد و می‌توان آن را علمی جدید به حساب آورد. این تخصص که با نام mba (Master of Business Administration) شناخته می‌شود، برای اولین بار زیر نظر دانشگاه پنسیلوانیا تدریس شد.

حوزه کاری یک مدیر mba از مرحله تولید یک محصول یا خدمت تا مرحله فروش و حتی خدمات پس از فروش آن را شامل می‌شود. در حقیقت هدف از ایجاد این تخصص، تربیت مدیرانی دارای توانایی‌های بیشتر، حرفه‌ای، استراتژیک و توانمند در مقابله با شرایط بحرانی است. تفاوتی نمی‌کند شما قبل از آن در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اید و یا چه شغلی دارید! با فراگیری دوره mba شما می‌توانید به فرد موفق‌تری در کار خود تبدیل شوید. این دوره نسبت به کارشناسی ارشد از سطح مفاهیم تئوری و دانشگاهی مدیریت فراتر میرود و به طور مستقیم با عمل در ارتباط است. به همین دلیل است که اساسا یک مدرس دوره mba نمی‌تواند صرفاً یک سخنران باشد و حتماً خودش نیز در حوزه اجرایی فعال است.

جذابیت‌های مدیریت کسب و کار و همچنین نیازی که هر مجموعه‌ای به این مهارت خواهد داشت، باعث شده است بازار کار mba در جهان و همین‌طور کشور ما رو به پیشرفت باشد. به طوریکه در حال حاضر دوره dba که عالی‌ترین سطح مدیریت کسب کار حرفه‌ای است و به نوعی حکم دکتری این رشته را نیز دارد، این روزها مورد استقبال قرار گرفته است.

چرا آموزش مجازی مدیریت؟

از آن‎جایی که یادگیری در فضای دیجیتال از مزایای زیادی برخوردار است، توانسته جایگاه ویژه‌ای در بین همه اقشار جامعه باز کند.

  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت آموزش آنلاین مدیریت کسب و کار است. شما در این محیط قرار نیست حضور فیزیکی داشته باشید و بنابراین می‌توانید در هر کجا که هستید از مدرس مورد نظر خود استفاده کنید. بدون اینکه نگران فاصله مکانی، رفت و آمد و هزینه حمل و نقل باشید.
  • در بسیاری از موارد هزینه‌ای که شما بابت کلاس‌های مجازی از جمله کلاس آموزش آنلاین مدیریت می‌پردازید، بسیار مناسب‌تر از کلاس‌های حضوری است و این نیز یکی از دلایل صرفه‌جویی در هزینه‌ها به حساب می‌آید.
  • بررسی‌ها نشان داده است که بهره‌وری انواع آموزش مجازی از جمله آموزش آنلاین رشته مدیریت، حتی می‌تواند تا ۶۰ درصد بیشتر از یادگیری سنتی باشد. چرا که در این کلاس‌ها معمولاً زمانی صرف مسائل حاشیه‌ای نخواهد شد و مطالب فشرده‌تر و مفیدتر به فراگیران خواهد رسید.
  • در این نوع از آموزش مدرس از انواع امکانات آموزشی در جهت یادگیری بیشتر استفاده می‎کند که این امر هم راندمان کلاس را بالاتر می‌برد.
  • در دوره‌های آنلاین این شما هستید که انتخاب می‌کنید در چه محیطی باشید، روی چه صندلی بنشینید و در چه شرایطی در کلاس حاضر شوید. همین انعطاف‌پذیری‌ها بر افزایش عملکرد این دوره‌ها مؤثر خواهد بود.

همه آنچه گفته شد از جمله مزایای آموزش در فضای مجازی به حساب می‌رود اما چنانچه شما قصد دارید از آموزش‌هایی از این نوع استفاده کنید، بهتر است به چند نکته در این مورد نیز توجه داشته باشید. اگر برای اولین بار قرار است از این شیوه یادگیری بهره ببرید و یا تصور می‌کنید در محیطی غیر از کلاس درس نمی‌توانید به خوبی تمرکز کنید، لازم است قبل شروع این دوره‌ها آمادگی لازم را در خود ایجاد کنید.

نکته مهم بعدی این است که در حال حاضر تعداد مراکز ارائه دهنده انواع آموزش از راه دور از جمله آموزش آنلاین رشته مدیریت در سطح کشور بسیار زیاد است. اما تعداد مجموعه‌هایی که مدرک معتبر برای دوره‌های مختلف آموزش مجازی خود ارائه می‌دهند بسیار کم است. شما برای رسیدن به یک جایگاه مناسب در بازار کار mba علاوه‌بر کیفیت مطالب ارائه شده، به دریافت یک مدرک معتبر نیز نیاز دارید. پس مراقب باشید که وقت و سرمایه خود را در دوره‌ای با چه کیفیت و چه مدرکی صرف می‌کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostaadapp.com/blog/?p=2311
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
استاد اپ
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد از آموزش مجازی چه می‌دانید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.