راهکارهای خودشناسی

386 بازدید

در روانشناسی مطرح می‌شود که گام اول در داشتن یک زندگی شاد، رسیدن به درک روشنی از خودشناسی است. بنابراین دستیابی به این درک در زندگی روزمره امری حیاتی و در عین حال دشوار است که نیاز به تلاش زیادی دارد. برخلاف باور عموم که بسیاری معیارهای خودشناسی را انتخاب‌ها و نحوه زندگی افراد تلقی می‌کنند و فکر می‌کنند عوامل ظاهری نشان دهنده تمام شخصیت افراد است باید گفت که خودشناسی فقط به این موضوع محدود نمی‌شود.

خودشناسی رابطه مستقیم با زندگی روانی انسان‌ها دارد. به طور مثال شخصی که می‌داند در نظر گرفتن چه نوع پاداش درونی می‌تواند او را به اتمام کارهایش ترغیب کند تا حدودی به درک خودشناسی رسیده است.

شاید برایتان سؤال شود یک انسان چه نیازی به درک خودشناسی دارد؟ در جواب این سؤال باید گفت که خودشناسی در درجه اول باعث می‌شود انسان به فردی تبدیل شود که باید از همان ابتدای تولد می‌بود اما در جریان زندگی از آن فاصله گرفته است.

رسیدن به خودشناسی دشوار است؛ اما غیرممکن نیست. خودشناسی به انسان این امکان را می‌دهد که بر تمام علایق، روحیات و توقعات خود واقف باشد. به طور مثال کسی که به خودشناسی رسیده باشد می‌داند چه رشته تحصیلی مناسب روحیات اوست، بنابراین هیچگاه در تحصیلات خود خسته یا سرخورده نمی‌شود چون می‌داند او برای این رشته ساخته شده است. در این مقاله سعی داریم ۵ راهکار برای رسیدن به درک خودشناسی ارائه دهیم و شما را با اهمیت آن آشنا کنیم.

۱.   شناخت شخصیت اصلی خود

در اولین گام از راهکارهای خودشناسی باید خود را با پرسیدن سوال‌های گوناگون به چالش بکشید. از خودتان بپرسید چه شخصیتی دارید و نظر خودتان در رابطه با شخصیتتان چیست؟ سپس نظرات دیگران را در مورد خودتان جویا شوید. شما باید بدانید چه خصوصیات اخلاقی را دارا هستید و کدام یک از خصوصیات اخلاقی برای شما نیست. به عبارتی دیگر خودتان را هم از داخل و هم از بیرون مورد توجه و سوال قرار دهید.

بعد از مشخص شدن معیارهای اخلاقی و شخصیتی، زمان آن فرا می‌رسد که نقاط ضعف و قدرت خود را شناسایی کنید و ارتباط آنها را با یکدیگر مورد توجه قرار دهید. اگر این گام را به طور کامل و درست جلو بروید تا حد زیادی خودتان را شناخته‌اید.

۲.   شناخت ارزش های اصلی خود

انسان از بدو تولد با مجموعه‌ای از اصول اخلاقی به دنیا می‌آید و این مجموعه را در همان دوران کودکی کامل می‌کند. این مجموعه از اصول اخلاقی، نگرش‌ها را می‌سازند که درون مایه ارزش‌های اصلی انسان‌ها هستند. تمامی انسان‌ها ارزش‌های متعددی دارند که ممکن است برخی از آن‌ها تاثیر بیشتری در تصمیماتشان داشته باشد.

در این مرحله شما باید این ارزش‌ها را به روی کاغذ بیاورید، آن‌ها را بشناسید و به خودتان یاد دهید که همیشه در زندگیتان مطابق ارزش‌هایتان عمل کنید نه آن طور که جامعه طلب می‌کند. صداقت، مسئولیت پذیری، امنیت، منطق گرایی، وفاداری، خلاقیت و غیره از جمله ارزش‌های انسانی است که در بسیاری از افراد مشاهده می‌شود.

۳.   شناخت آرزوها و اهداف خود

گام سوم در رسیدن به درک خودشناسی آن است که در آینده توقع داریم دقیقاً چه کسی باشیم. آینده از طریق آرزوها و اهداف ما پدید می‌آید. بنابراین همین جمله به اهمیت این گام به طور کامل اشاره دارد. مشخص کردن اهداف و آرزوها می‌تواند علاوه‌بر درک خودشناسی تا حد زیادی به داشتن اعتماد به نفس مثبت کمک کند.

شما باید در این مرحله تلاشتان را در شناسایی آرزوهایتان متمرکز کنید و به این باور برسید که این آرزوها فقط آرزو نمی‌مانند و قرار است در زمان مناسب به آن‌ها جامه عمل بپوشانید. بنابراین جای هیچگونه شک و تردیدی در آن باقی نگذارید و به آرزوها و اهدافتان باور داشته باشید.

۴.   شناخت علایق‌ خود

شما برای شناخت خود نیاز دارید بدانید چه کارهایی را دوست دارید و به چه کارهایی تمایل ندارید. بسیاری گمان می‌کنند باید چیزهایی را دوست داشته باشند که دیگران نیز دوست دارند؛ اما این باور غلط است. شما باید بدانید تفاوت داشتن عاملی نیست که از آن بترسید یا از این بابت خجالت بکشید، بلکه باید به آن افتخار کنید.

 این گام از درک خودشناسی نیازمند زمان زیادتری است زیرا که شناخت علایق، رابطه مستقیمی با زندگی روزمره و اتفاقات آن دارد. توصیه می‌شود همیشه در طول روز به خود بسپارید که عوامل خوشایند و ناخوشایند زندگی خود را یادداشت کنید تا در زمان مناسب آن‌‌ها را تحلیل کرده و خود را ارزیابی کنید.

۵.   یادگیری خودشناسی

همان‌طور که یادگیری در تمام وهله‌های زندگیمان مؤثر واقع شده است، در امر خودشناسی نیز بسیار مؤثر تلقی می‌شود. زمانی که در خودشناسی از یادگیری استفاده می‌کنید ویژگی‌های مثبتی ناشی از آن را به شخصیت خود می‌افزایید که این ویژگی‌ها کمک شایانی به افزایش سطح اعتماد به نفس و شکل‌گیری شخصیت شما می‌کند.

به طور کلی در امر خودشناسی باید شجاعت به خرج داد و نکته‌هایی را به عنوان نکته‌های مثبت در نظر گرفت که هر کسی توانایی مثبت دیدن آن‌ها را ندارد. بنابراین به خود و توانایی‌هایتان شک نکنید و در مسیر خودشناسی کوشا باشید تا حال خوب را برای همیشه به زندگی خود هدیه دهید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostaadapp.com/blog/?p=2292
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
استاد اپ
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد راهکارهای خودشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.