ستاره شناسی با استاداپ

517 بازدید

ستاره شناسی در نگاه اول برداشتی فلسفی به خوانندگان و محققان خود می‌دهد که این نوع درک بیشتر به استفاده از این علم در گذشته مربوط می‌شود. در گذشته بسیاری از مردم ستاره شناسی را به این منظور مطالعه می‌کردند که ستارگان و اجرام آسمانی می‌توانند خبر از فرجام زندگی شخصی آنان دهد؛ اما امروزه کاربرد ستاره شناسی و تحقیق در آن از لحاظ علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد. به طور کلی ستاره شناسی علم مطالعه و درک پدیده‌های آسمانی است که در این مقاله سعی داریم به آن بپردازیم.

وقتی اندکی از جو زمین فاصله می‌گیرید می‌توانید خیل عظیم ستارگان، سیاره‌ها، کهکشان‌ها و کیهان‌ها را مشاهده کنید که یکایک آن‌ها شما را به یک پژوهش بزرگ و مشاهده‌های حیرت‌انگیز فرا می‌خوانند.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در آسمان پدیده‌های شگرفی همچون شفق آسمانی، بارش شهابی و تابش زمینه کیهانی که تمامی آنان منشأ آسمانی دارند را دیده باشید. ستاره شناسی با پرداختن به منشأ تمامی این اتفاقات و پرده‌برداری از بسیاری از رازهای کیهانی دری از علوم را به روی علاقه‌مندان باز کرده است که غیر ممکن است شما نیز جزوی از علاقه‌مندان این علم باشید با پرداختن به آن به جست و جو به درون خود نیز ترغیب نشوید.

نگاهی بر شروع ستاره شناسی

ستاره شناسی یک از با قدمت‌ترین علوم شناخته شده محسوب می‌شود از قرن‌ها پیش انسان‌ها با هدف کشف آنچه در تاریکی شب در آسمان می‌دیدند به رصد ستارگان و اجرام آسمانی می‌پرداختند. با کشف تلسکوپ تحولی بزرگ در شناخت هرچه بهتر و دقیق‌تر این علم ایجاد و توجه به علم ستاره‌شناسی بسیار بیشتر شد.

رشته اخترشناسی از قرن بیستم به دو رشته مجزا یعنی اخترشناسی رصدی و اخترشناسی نظری تقسیم شد که در اخترشناسی رصدی تمرکز اصلی بر روی جمع‌‌آوری داده‌ها، پردازش و در نهایت ساخت و نگهداری از ابزارهای ستاره شناسی است، در حالی که اخترشناسی نظری دقت خود را بر روی اطمینان از صحت نتایج بدست آمده از تحلیل‌ها و مدل‌های کامپیوتری متمرکز کرده است.

از آنجایی که اخترشناسی رصدی توضیحی از رصدها و اخترشناسی نظری اثبات علمی این رصدها را شرح می‌دهد می‌توان نتیجه گرفت که این دو رشته مکمل یکدیگر هستند. ستاره شناسان تاکنون با پرده‌برداری‌ از یافته‌های خود کمک شایانی به اثبات بسیاری از نظریه‎‌ها بنیادین کرده‌اند که در این میان می‌توان به نظریه نسبیت عام انیشتین اشاره کرد.

جالب است بدانید که علم ستاره شناسی یکی از معدود علومی است که تاکنون اخترشناسان مبتدی نیز در آن بسیار مفید و امیدوارکننده واقع شده‌اند به خصوص در کشف و مشاهده‌ پدیده‌های گذرا نقش بسزایی ایفا کرده‌اند.

نگاهی بر شکل گیری ستارگان

یکی از ضروری‌ترین عوامل در یادگیری ستاره شناسی نحوه تکامل و شکل گیری آن‌ها است. از طریق تحلیل‌های کامپیوتری، مشاهدات رصدی و داده‌های نظری می‌توانیم به ویژگی ستارگان و ماهیت آن‌ها پی ‌بریم.

زمانی که بخش‌هایی از ابرهای مولکولی غول پیکر که حاوی گاز و غبار متراکم هستند ناپایدار می‌شود قطعات ابر تحت تأثیر گرانش به یکدیگر می‌پیوندند و یک پیش ستاره تشکیل می‌شود. بنابراین اگر هسته پیش ستاره به اندازه کافی داغ و چگالی مدنظر را دارا باشد با شروع همجوشی هسته‌ای یک ستاره رشته اصلی تشکیل می‌شود.

ویژگی‌ها و سرنوشت یک ستاره به جرم اولیه آن بستگی دارد که مشخص کننده سرعت مصرف سوخت هیدروژن، درخشندگی و غیره است. ستارگانی که جرم آنان از ۸ برابر جرم خورشید بیشتر است به ابرنواختر شناخته می‌شوند این در حالی است که ستارگان با جرم کمتر و حجم کوچک‌تر به سحابی‎‌های سیاره‌ای و کوتوله‌های سفید بدل می‌شوند. جسمی که از ابرنواختر باقی می‌ماند یک ستاره نوترونی چگال است که اگر جرم ستاره از ۳ برابر جرم خورشید بیشتر باشد ابرنواختر به یک سیاه چاله تبدیل می‌شود. سیاه چاله‌ها اجرام آسمانی شگفت انگیزی هستند که امروزه توجه بسیاری از دانشمندان و محققان این رشته را به خود جذب کرده است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم شما را با علم ستاره شناسی و رشته‌های مربوط به آن آشنا کنیم و امیدواریم نظر شما را به موضوع قابل بحث و شگفت انگیز ستارگان و اسرار آسمان‌‎ها جلب کنیم. از آنجایی که امروزه بسیاری از مردم علاقه زیادی به این رشته نشان می‌دهند و به دنبال کسب اطلاعات از آن هستند؛ اما دسترسی به منابع آن سخت و دشوار است اپلیکیشن استاد اپ این مشکل بر طرف کرده است. شما می‌توانید از طریق مشاهده دروس ستاره شناسی در اپلیکیشن استاد اپ خود را با این علم قابل بحث انس دهید و با آن آشنا شوید و همینطور ادامه موضوع جذاب و حیرت انگیز این مقاله را در این اپلیکیشن دنبال کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostaadapp.com/blog/?p=2299
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
استاد اپ
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد ستاره شناسی با استاداپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.