آموزش رباتیک

312 بازدید

علم رباتیک شاخه‌ای میان رشته‌ای از رشته‌های مهندسی است که شامل مهندسی مکانیک، مهندسی برق، علوم رایانه و چند رشته دیگر است و شامل طراحی، ساخت، راه‌اندازی و در نهایت استفاده از ربات‌ها می‌شود. با طراحی و ساخت درست و به جای ربات‌ها می‌توان از آن‌ها در هر موقعیتی و متناسب با کاربردش استفاده کرد.

با آموزش رباتیک می‌توانید به گستردگی این علم و کارایی آن پی ببرید. علم رباتیک با توجه به فناوری و پیشرفت تکنولوژی به سرعت رو به رشد است و سعی بر آن است که در حوزه‌های مختلف با هدف راحتی کار برای انسان‌ها و افزایش زمان کار مفید از آن استفاده شود.

مثال واضح آن ربات‌هایی است که شبیه انسان طراحی و ساخته شده‌اند. در زمان گذشته ذکر شده بود که در آینده ربات‌هایی انسان‌نما ساخته می‌شود که رفتار انسان‌ها را تقلید و کارهایشان را مشابه انسان‌ها انجام می‌دهند. ربات ماشینی هوشمند و قابل برنامه نویسی و انعطاف‌پذیر که برای بدست آوردن اطلاعات از محیط خود، دارای حسگرهایی است. با پیشرفت فناوری، باید انتظار آن را داشت که ربات‌ها جایگزین انسان‌ها شوند.

با تفاسیر  بالا، با کلیات علم رباتیک تا حدودی آشنا شده‌اید، اگر دقت کرده باشید والدین فرزندان خود را برای یادگیری این علم در کلاس‌های حضوری آموزش رباتیک ثبت نام می‌کنند و یا حتی از آموزش مجازی رباتیک و مزایای آن بهره می‌برند. به نظر شما چرا کودکان را در سنین پایین به این دسته آموزش‌ها می‌برند؟

با توجه به گستردگی علم رباتیک اگر به این آموزش علاقه‌مند هستید و برایتان سؤال است که در چه سنی بهتر می‌توان این علم را فرا گفت؟ یا آموزش آن به کودکان هم امکان‌پذیر است؟ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

رباتیک برای کودکان

کودکان از همان ابتدای رشدشان زمانی که به درک صحیحی نسبت به محیط اطراف خود می‌رسند، ذهنشان شروع به تحلیل و ساختن می‌کند. به مراتب بزرگ شده و متوجه مشکلات پیرامون خود می‌شوند و برای رفع آن‌ها دست به اقدام می‌زنند.

ذهن کودکان از یک سنی آماده‌ ساختن و خلق کردن است؛ همانطور که وقتی یک تکه از خمیربازی را در مقابلشان قرار دهید شروع به ساختن چیزی که می‌خواهند می‌کنند. کودکان به درست کردن هر چیزی علاقه دارند و شروع به ساختن می‌کنند.

علم رباتیک از آن دسته علم‌هایی است که هر چه پیش برود، پیچیده‌تر می‌شود. این پیچیدگی ذهن کودکان شما را به چالش می‌کشد؛ اما نگران نباشید کودکان در سنین پایین از این چالش‌ها با موفقیت بیرون می‌آیند و از آنان نوابغی در علم می‌سازند، چراکه باعث می‌شود بتوانند با استفاده از حس کنجکاوی و استعدادهایشان دست به خلق چیزهایی بزنند که شاید شما در سنین بالا به چنین سطحی از ساختن و خلق کردن نرسید.

حالا با توجه به شناختی که به ذهن فرزندتان پیدا کردید، آیا فراگیری رباتیک برای کودکان مناسب است؟ تا چه حد از اهمیت آموزش رباتیک برای کودکان اطلاع دارید؟

رباتیک برای کودکان به معنی آموزش در زمینه‌های علوم پایه، فناوری، ریاضی و مهندسی است. رباتیک به کودکان کمک می‌کند که آن‌ها از پیشرفت تکنولوژی عقب نمانند. در بیشتر کشور‌هایی که توسعه یافته‌اند یا در حال توسعه هستند رباتیک به عنوان یکی از دروس اصلی به دانش آموزانشان در مدرسه یاد می‌دهند. از همین رو به تازگی در کشور ما نیز در حوزه آموزش و پرورش این درس به شکل کاربردی مورد استفاده قرار گرفته است؛ اما سؤالی که مطرح است این است که این علم چه فوایدی برای کودکان و آینده آنان دارد؟

ما اغلب دوست داریم فرزندانمان دوره‌های جدید آموزشی را بگذرانند و مهارت‌های لازم را کسب نمایند، در این حوزه نیز دوره های رباتیک برای کودکان توسط مؤسسات زیادی در شهرهای مختلف برگزار می‌شود؛ ولی به نظرتان همه می‌توانند فرزندانشان را به کلاس‌های حضوری بفرستند؟ آیا برای آموزش رباتیک راه دیگری مانند یادگیری به صورت مجازی وجود دارد؟

یادگیری رباتیک به کودکان می‌تواند هم به‌عنوان یک سرگرمی برای اوقات فراغتشان تلقی شود و هم پرورش افرادی که در آینده به آرزوهایشان برسند، زیرا باعث پرورش و رشد مغز  و همچنین بروز خلاقیت در آنان می‌شود. قطعاً مزایای بیشتری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایای آموزش رباتیک به کودکان

علم رباتیک به کودکان این امکان را می‌دهد که از طریق بازی و سرگرمی اطلاعاتی را در مورد جهان به روشی کاملاً مهندسی یاد بگیرند و با آموزش ساخت ربات به خلاق شدن ذهنشان کمک کند. برخی از فواید یادگیری رباتیک آموزش مجازی رباتیک در زیر گفته شده است.

  • مشارکت در گروه

این علم و آموزش آن نیاز به فعالیت گروهی دارد و ویژگی گروهی کار کردن را برای ساخت ربات در کودکان تقویت می‌کند همچنین کمک می‌کند تا به راحتی کودکان نظراتشان را مطرح کنند. اگر نتواند در ساخت ربات قوی شوند یا حتی موفق به ساخت نشوند اما این روحیه کار تیمی در آن‌ها تقویت شده است. همچنین کمک به مربیان می‌کند که دانش‌آموز در چه زمینه‌ای فعال‌تر است و به جهت پرورش آن تلاش و کوشش خود را بیشتر کند.

  • تقویت ویژگی رهبری و مدیریت در کودک

فراگیری رباتیک توسط کودکان در آینده شغلی آنان نیز تأثیرگذار است. فرزند شما هر شغلی که انتخاب کند، باید در هر شرایطی نظرات خود را بسیار شیوا و به خوبی شبیه به یک رهبر عنوان کنند. فرایند یادگیری رباتیک بگونه‌ای است که با مشارکت در کار‌های گروهی ویژگی رهبری و مدیریت کودکان پرورش می‌یابد.

  • انتخاب برنامه نویسی در یادگیری رباتیک

یکی از جنبه‌های کاربردی یادگیری رباتیک برای کودکان، برنامه‌ نویسی است. آموزش برنامه نویسی و کدنویسی شاید در ابتدا یک کار پیچیده و دشوار باشد؛ اما کودک به سادگی با ساخت ربات به این فعالیت نیز علاقه‌مند می‌شود. طراحی و ساخت ربات توسط کودک به او در درک کدنویسی و تأثیر آن در آینده بسیار کمک می‌کند و این می‌تواند در آینده به انتخاب مسیر شغلی کمک کند. شاید بخواهد یک برنامه نویس حرفه‌ای شود.

آموزش آنلاین رباتیک

با تمام مزیت‌هایی که برای یادگیری رباتیک و همچنین آمادگی آن برای کودکان گفته شد که بدون تردید نتیجه آن را در آینده در انتخاب بازار کار و فعالیت‌های روزمره و موفقیتشان در آینده مشاهده می‌کنید، ممکن است شرایطی پیش آید که نتوانید در کلاس‌های حضوری یادگیری رباتیک شرکت کنید، پس بهتر است آموزش را به صورت مجازی شروع کنید. با فوایدی که کلاس‌های مجازی دارند به راحتی می‌توانید رباتیک را خودتان یا فرزندانتان یاد بگیرید و دیگر نیاز نیست هزینه و وقت زیادی برای کلاس‌های حضوری صرف کنید.

شما با آموزش مجازی، رباتیک مقدماتی تا آموزش رباتیک پیشرفته را می‌توانید فرا بگیرید و برای سطوح فوق پیشرفته‌تر به اساتید فوق حرفه‌ای مراجعه کنید و در کنار این اساتید فعالیت کنید. 

یکی از راه‌های آموزش آنلاین نصب اپلیکیشن‌ها است. شما با نصب اپلیکیشن می‌توانید آموزش این علم جذاب را به صورت مجازی شروع کنید. استاد اپ یکی از اپلیکیشن‌های مورد توجه و فعال در زمینه آموزش مجازی است. با نصب اپ، این آموزش و هر آموزش دیگر را می‌توانید به صورت غیر حضوری یاد بگیرید. به راحتی می‌توانند از آموزش‌های مجازی در قالب ویدئو و پادکست از طریق اپلیکیشن موبایل استفاده کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostaadapp.com/blog/?p=2266
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
استاد اپ
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد آموزش رباتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.