من هم یک کارآفرینم!

501 بازدید

زمانی که به دنبال تغییر باشید حتی یک جمله هم می‌تواند برایتان حکم معجزه داشته باشه و معجزه زندگی می‌تواند شنیدن این جمله باشد«آدمها هیچ وقت از کارهای درستی که انجام داده‌اند پشیمان نمی‌شوند، بلکه از کارهای درستی که نکرده‌اند پشیمان می‌شوند». به این دلیل که، حتی شکست خوردن در یک فعالیت هم یک تجربه است که می‌توان از آن درس گرفت. پس اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که از کارمند بودن خسته شده‌اید یا به فکر کارآفرینی هستید، بهتر است زمان را بیش از این از دست ندهید و از شکست خوردن نترسید. می‌توانید برای شروع از یک کارآفرینی با سرمایه کم شروع کنید تا ریسک کارتان به حداقل برسد.

چطور می‌توانم یک کارآفرین باشم؟

کارآفرینی ایجاد یک کسب و کار در سایه نوآوری و خلاقیت و بر پایه نیاز جامعه است، که نیاز به صرف زمان، انرژی، نیروی کار و منابع دارد. یک کارآفرین با خلق یک محصول یا خدمت وارد بازار کار می‌شود و انتظار می‌رود که به سود و منفعت برسد. همچنین نیاز است که نتایج بدست آمده در دوره‌های از پیش تعیین شده بررسی شود تا نقاط قوت و ضعف کار مشخص گردد و از ضرر احتمالی جلوگیری و به سود قابل انتظار نزدیک شود. کارآفرین با علم بر احتمال شکست و مخاطرات اجتماعی به خلق محصول می‌پردازد.

کارآفرینی نیاز به روحیه قوی، انرژی، انعطاف‌پذیری و جنگندگی فراوانی دارد. یک فرد کارآفرین با مشکلات رفیق است و با نمی‌شودها دست و پنجه نرم می‌کند. درواقع کارآفرین‌ها نیاز به انرژی جنبشی و پتانسیل زیادی دارند. با همه این اوصاف آغاز یک کسب و کار مستقل می‌تواند هیجان، درآمد و فرصت‌های طلایی را در اختیارتان قرار دهد که در هیچ جای دیگری نمی‌توانید بدست آورید.

ایده های کارآفرینی

تصور نکنید برای کارآفرین شدن نیاز به ایده‌های خیلی مبتکرانه و یا منحصر به فرد دارید، همین ‌که شما بتوانید محصول یا خدمت مورد نیاز جامعه را درست و به موقع تشخیص دهید و با هزینه کمتر یا با خدمات بیشتر آن محصول یا خدمت را ارائه دهید کارآفرین به حساب خواهید آمد.

شاید برای شما هم عجیب و غیر باور باشد که بدانید، سنگ قبر مورد نیاز کشور با قیمت ارزان‌تر از سنگ قبر تولید داخل، از چین وارد می‌شود در صورتی که در این کشور معمولاً افراد فوت شده را می‌سوزانند. در کشور ما سالانه ۱۳٫۵ میلیون تن سنگ ساختمانی تولید می‌شود، اما متاسفانه به دلیل نداشتن فناوری مناسب، چینی‌ها این بازار را بدست گرفته‌اند. نکته قابل توجه این جاست که آن‌ها داخل کشتی و در داخل مرز ایران، سنگ ایران را فرآوری می‌کنند و به خودمان می‌فروشند. خلاقیت آن‌ها در استفاده از منابع و روی کشتی بسیار جالب توجه است. زیرا برای فراوری نیاز به آب شور است و نیاز به بازار برای فروش محصول، چینی‌ها بدون هیچ هزینه‌ای از آب دریا استفاده کردند و نزدیک به بازار خرید مواد اولیه و بازار فروش هم قرار گرفته‌اند و این یک ایده بی‌نظیر برای کارآفرینی است.

چطور طرح‌‌های کارآفرینی پیدا کنم!

اگر به دنبال ایده برای کارآفرینی با سرمایه کم باشید آن را خواهید یافت. دور و بر ما پر از ایده‌های دست نخورده‌ای است که منتظرند دیده شوند و به سرانجام برسند. برای یافتن ایده مناسب باید خوب ببینید و خوب گوش بدهید.

۶ راهکار برای یافتن یک ایده مناسب:

  • مطالعه گسترده و کاربردی در مورد یک نیاز یا محصول یا خدمت شما را در یافتن یک ایده جدید کمک خواهد کرد.
  • با افراد کارآفرین و با تجربه در کسب و کارهای مستقل به بحث و گفتگو بنشینید.
  • مهم‌ترین و بیشترین کمک را افردی به شما خواهند داد که یک نیاز و خواسته دارند، زیرا در نهایت آنان مشتریان واقعی شما خواهند بود. البته توجه کنید که آن نیاز، جامعه آماری بالایی داشته باشد و همچنین بتوانید با صرف هزینه‌ای معقول به آن دست یابید.
  • تحلیل و ارزیابی شرکت‌های موفق کمک شایانی به شما خواهد کرد.
  • استفاده از منابع اطلاعاتی مانند اینترنت، مؤسسات پژوهشی، مجلات، کارشناسان حوزه کارآفرینی مؤثر خواهد بود.
  • فروشندگانی که به واسطه ارتباط مستقیم با مشتریان به درک بیشتری از نیاز مشتریان رسیده‌اند و می‌توانند نیاز مشریان را به گوش شما برسانند.

مهم‌ترین نکته‌های ایده های کارآفرینی

  • از داشته‌ها و توانایی‌های خود شروع کنید.

برگه‌ای بردارید و مهارت‌ها و دانشی که تاکنون کسب کرده‌اید را یادداشت کنید. مهارت‌هایی که افراد دیگر ندارند و یا برای فراگیری آن نیاز به صرف وقت و هزینه دارند و به خاطر آن حاضرند به شما پول پرداخت کنند را هایلایت کنید. این مهارت‌ها سکوی پرتاپ شما به دنیای کارآفرینی و کسب و کار خواهند بود. مهارت‌هایی نظیر ترجمه، طراحی، مهارت‌های فنی و غیره. با کمی نوآوری، ترکیب و تحقیق می‌توانید کسب و کار خود را برپایه توانایی‌های خود پایه‌گذاری کنید.

شروع کسب و کار برپایه داشته‌ها و توانایی‌های فردی از جذاب‌ترین انواع کارآفرینی با سرمایه کم است.

  • خودتان اولین کارمند کسب و کارتان باشید

آغاز بسیاری از کسب و کارهای بزرگ دنیا مانند شرکت گوگل، با سرمایه اندک، نیروی انسانی کم و در مکان‌های شخصی شکل گرفتند. بنابراین به جای اینکه نگران هزینه‌های استخدام کارمند باشید خودتان اولین کارمند خودتان باشید و فعالیت‌هایی که از دست خودتان بر می‌آید خودتان انجام دهید یا از افراد خانوادتان کمک بگیرید در این صورت می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

  • از فناواری‌های رایگان موجود برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنید.

 سایت‌های آنلاین سازنده وب‌سایت مانند وردپرس یا  wixبا هزینه اندک و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک و لینکدین و تلگرام که رایگان هستند، بهترین گزینه رساندن صدای شما یه گوش مخاطبان‌تان است. چه چیزی از این بهتر که پیشرفت تکنولوژی روز دنیا به صورت رایگان و هزینه کم بهترین گزینه روی میز شما برای پیشبرد فعالیت‌ها و خدمات شما است.

۴-  گرفتن کمی کمک مالی

از آنجایی که پروسه گرفتن وام در کشور ما کمی دشوار  و همچنین سود بازپرداخت آن بسیار زیاد است، در صورت نیاز به کمی کمک مالی، بهتر است به جای گرفتن وام از بانک، از اطرافیان‌تان یا صندق‌های قرض الحسنه خانوادگی و یا شتاب‌دهنده‌‌ها در خواست کمک کنید. در چند سال اخیر انواع شتاب‌دهنده‌ها در طیف گسترده‌ای درایران شروع به فعالیت کرده‌اند که از ایده‌های جدید و خلاقانه به شرط داشتن روحیه کار تیمی حمایت می‌کنند و خدمات مالی و مشاوره‌ای ارائه می‌دهند.

البته ایده برای کارآفرینی می‌تواند بدون هزینه یا با هزینه اندکی شروع شود.

۶- قبل از شروع کسب‌و‌کارتان، عضو تیم‌های حرفه‌ای شوید.

شرکت‌های استارتاپی معمولاً پذیرای افراد داوطلب برای پیش‌برد کار خود هستند و معمولاً در ابتدای کار آموزش‌های رایگانی در اختیار اعضای تیم خود قرار می‌هند. با عضویت در این گروه‌ها می‌توانید تجربیات خوبی در زمینه تخصص و همچنین شرایط راه‌اندازی کار خود بدست آورید.

۷-  با افراد متخصص در زمینه‌های گوناگون شریک شوید.

با افراد در تخصص‌های مختلف، که آن‌ها نیز به فکر کارآفرینی هستند شریک شوید در این صورت در اکثر فعالیت‌ها نیازی به استخدام افراد متفرقه یا برون سپاری فعالیت‌ها نمی‌شوید.

برای یافتن چنین اشخاصی در رویدادهای کارآفرینی یا گردهمایی‌های استارتاپی شرکت کنید و با افراد با مهارت‌های مورد نیاز و مشتاق به کار، ارتباط برقرار کنید و با بیان تجارب یا مهارت‌های خود اعتماد آن‌ها را جلب نمایید و سپس پیشنهاد همکاری و شراکت را بیان نمایید.

پیشنهاد برای کارآفرینی با سرمایه کم

  • کارآفرینی در خانه
  • کارآفرینی با کمک اینترنت
  • روی کاناپه منزلتان، منشی دیگران باشید.

برخی از شرکت‌ها امکان تهیه ملزومات مورد نیاز دفتری را ندارند، یا فضای کافی برای استخدام منشی حضوری برای انجام کارهای روزمره را ندارند و برای آن‌ها بهتر است که از منشی غیرحضوری برای برخی از فعالیت‌ها نظیر وارد کردن داده‌ها، تایپ و نوشتن نامه‌های اداری، پاسخگویی به تلفن‌ها یا فروش تلفنی استفاده کنند. این نوع فعالیت حتی به صورت بین‌المللی در برخی کشورها مانند هند سال‌هاست که به رسمیت شناخته شده است و حتی برخی شرکت‌های آمریکایی، از این خدمات شرکت‌های کشور هند استفاده می‌کنند. در کشور ما نیز چند سالی است که این نوع فعالیت به رسمیت شناخته شده است. پس اگر توانایی‌ استفاده از نرم افزارهای آفیس را دارید می‌توانید در این حرفه مشغول به فعالیت شوید.

  • مشاور باشید.

اگر تخصص ویژه‌ای در رشته یا فعالیت خاصی کسب کرده‌اید، با راه‌اندازی یک سایت و حضور در چند همایش و سمینار می‌توانید صدای خود را به دیگران برسانید و به‌عنوان مشاور به صورت تلفنی یا حضوری و با هزینه کم فعالیت خود را آغاز کنید

  • تولید محتوا متنی

این روزها که اکثر کسب و کارها به اهمیت نقش دنیای مجازی در پیش برد و گسترش فعالیت‌هایشان پی برده‌اند، تولید محتوا می‌تواند یک ایده جذاب کارآفرینی و کسب درآمد در منزل باشد. نوشتن مقاله، استوری تلینگ برای پیج‌ها، نوشتن کپشن برای پست‌های اینستا، آگهی و کتاب‌های الکترونیکی دارای بیشترین متقاضی را برای خلق محصول در شبکه‌های اجتماعی دارند که تنها نیاز به کمی ذوق و مهارت نویسندگی دارد و بسیار کم هزینه است.

  • تولید محتوای تصویری

می‌توانید از آموزش‌های مجازی موجود با هزینه کم، یک دوره طراحی گرافیکی با یکی از نرم افزارهای مطرح تهیه کنید و در عرض چند ماه به یک طراح گرافیکی تبدیل شوید. طرح‌های گرافیکی، ادیت تصاویر و طراحی لوگو می‌تواند خدماتی باشد که شما به مشتریان خود ارائه دهید. سایت‌هایی متعددی هستند که با عضویت در آن‌ها می‌توانید به صورت دورکاری برای آن‌ها فعالیت انجام دهید.

  • تولید پادکست

تنها با تسلط بر یک نرم افزار تولید پادکست که زمان و هزینه زیادی از شما نمی‌گیرد می‌توانید محتواهای صوتی متنوعی برای شبکه‌های اجتماعی تولید و عرضه کنید. پادکست‌های انگیزشی و کتاب‌های صوتی در همه جا طرفداران خاص خود را دارد.

  • مدیر شبکه‌های اجتماعی

هنر ارتباط برقرار کردن با دیگران می‌تواند منجر به درآمدزایی برای شما بشود از این  توانایی خود به خوبی استفاده کنید و یک کارآفرینی با سرمایه کم را آغاز کنید. روابط عموی یکی از شغل‌های مورد نیاز برای تمام سازمان‌هایی است که به اصول جدید بازاریابی اعتقاد دارند. در واقع ار تباط برقرار کردن با مشتریان و تعامل دو سویه با مشتریان نیاز به صرف زمان و به کارگیری اصول مختلف دارد که معمولاً صاحبان کسب و کارها وقت و مهارت لازم برای ارتباط برقرار کردن را ندارند و مایل‌اند بابت آن به شما پول بدهند.

داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب و دانش روز در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، ، یوتیوب و غیره برای داشتن این شغل بسیار مهم است. باید بدانید که هر اپ و پلتفرمی برای چه گروه سنی با چه میزان دانش و اطلاعات و در چه بازه زمانی مورد توجه است و با چه استراتژی و با چه نوع محتوایی باید توجه جامعه مخاطب خود را جلب کنید.

  • شبکه فروش آثار هنری

اگر خودتان تولید کننده آثار هنری هستید یا حتی اگر سر رشته‌ای در این زمینه ندارید، می‌توانید شرایطی را فراهم آورید تا دیگر هنرمندان آثار تولیدی خود را در پورتالی که شما مقدمات آن را فراهم کرده‌اید عرضه کنند و در حاشیه سود آن شما هم به درآمدزایی برسید. می‌توانید در ابتدای کار از نقاش‌ها، مجسمه‌سازان یا خوشنویسان و دیگر افراد هنرمندی که می‌شناسید تقاضا کنید که به صورت رایگان آثارشان را در سایت شما قرار دهند و در صورت فروش به شما هزینه‌ای پرداخت کنند.

  • شبکه پاسخگویی سؤالات در چند زمینه کاربردی

با چند تن از دوستان و آشنایان‌تان که در زمینه‌های مختلف اطلاعات، تجربه و تخصص لازم را دارند یک کار گروهی، راه‌اندازی کنید و یک سایت یا وبلاگ پاسخگویی برپا کنید. مانند پاسخگویی به سؤالاتی از قبیل سؤالات حقوقی، ثبت شرکت، تولید محتوا، نحوه آماده کردن مقالات ISI، نحوه گرفتن بورس و اقامت و غیره.

  • شبکه مترجمان بی مرز

شاید مترجم خوبی نباشید، اما چندین نفرا را می‌شناسید که در چندین زبان مختلف دنیا تسلط کافی دارند و متون مختلف را به خوبی ترجمه می‌کنند. راه‌اندازی سایتی با هزینه کم و برپایه روابط عمومی مشتریان خاص خود را پیدا کنید و به کسب درآمد بپردازید. حتی می‌توانید با ارتقا سایت خود با دیگر کشورها  نیز ارتباط موثر و در خور پیدا کنید.

  • – آموزش آنلاین

  با راه اندازی یک کانال یوتیوب یا ایجاد وبلاگ یا اجاره کلاس از پلتفرم‌های آموزش مجازی می‌توانید در موضوعی که در آن اطلاعات دارید و نسبت به انتشار و آموزش آن علاقه‌مند هستید به مربی یا معلمی آنلاین تبدیل شوید.  

به تعداد افراد و حتی بیشتر، ایده‌های کارآفرینی با سرمایه کم وجود دارد. همچنین مجموعه‌ای از تصمیمات و اقدامات وجود دارند که برای رسیدن به موفقیت در کارآفرینی نیاز به رعایت آن‌ها هستیم. در دوره اصول موفقیت در کارآفرینی، در اپلیکیشن استاد اپ، ۵ اصل اساسی از این راه کارها مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنین می‌توانید برای پیش‌برد اصولی کار خود، از دوره‌های زیر تنها با پرداخت مبلغی اندک بهرمند شوید:

  • مبانی کسب و کار و کار آفرینی اینترنتی- دکتر علی خادم الرضا
  • راه اندازی کسب و کار و بازاریابی- از ایده تا درآمد -دانشجویار
  • استراتژی کسب و کار و کار آفرینی- دکتر علی خادم الرضا
  • رازهای کارآفرینی- رابرت کیوساکی
  • راه‌اندازی گام به گام یک استارتاپ- محمد علی زاهدی
  • دوره اکوسیستم کار آفرینی و استارت اپی- نرگس غلامی
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostaadapp.com/blog/?p=2446
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
استاد اپ
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد من هم یک کارآفرینم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.